هفت گروپِ آدم ربا در کابل متلاشی شد

نیروهای امنیت ملی افغانستان در شش ماه گذشته هفت گروه اختطاف‌چی حرفه‌یی را در پایتخت افغانستان بازداشت و گروپ شان را متلاشی  نموده‌اند.

دفتر رسانه‌های امنیت ملی افغانستان با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که این هفت گروه به سرکرده‌گی حسیب‌الله، ننگیالی، علی احمد، مقیم، الیاس، سید اشرف(آمر پیشین جنایی ولسوالی استالف) و میرویس با ۲۱ نفر از افرادشان بوده‌اند که دست به سرقت‌های مسلحانه و اختطاف تجار ملی، صرافان و شهروندان خارجی می‌زدند.

امنیت ملی می‌گوید گروه آدم‌ربایی حسیب‌الله و بکتاش در ماه ثور سال جاری حاجی غلام حیدر یکی از صرافان سرای شهزادۀ کابل را از سرک هواشناسی، ناحیۀ ۱۵ شهر کابل را اختطاف کرده و در بدل رهایی‌اش شش ملیون دالر درخواست کرده بودند که دوباره آزاد و به خانه‌واده‌اش سپرده شده‌است.

در اواخر همان ماه نیز حاجی روزالدین، یک تاجر توسط گروه شش نفری ننگیالی از ساحۀ پل چرخی کابل اختطاف شده و در بدل آزادی‌اش شش صدهزار دالر امریکایی خواسته شده اما نیروهای امنیتی ملی دوباره آزادش کرده و به خانه‌واده‌اش سپرده‌اند.

تقی، یک کودک خوردسال، توفان یک دانش‌آموز صنف دوازدهم دیگر کسانی هستند که پس از اختطاف، توسط نیروهای امنیت ملی در کابل آزاد گردیده‌اند.

هم‌چنان ریاست امنیت ملی می‌گوید الیاس، یکی از سردسته‌های اختطاف‌چیان سه شهروند را کشته و یک‌تن دیگر را زخمی ساخته و خودش فراری بود و پس از آن که دادگاه پروان که در فیصلۀ غیابی او را به اعدام محکوم کرده بود، طی عملیات ویژه در ماه سنبله در کابل بازداشت گردید.

در این میان یکی از مسؤولان دولتی نیز دست به آدم‌ربایی زده اما بعدن توسط نیروهای امنیت ملی بازداشت گردیده‌است. سید اشرف، آمر پیشین جنایی فرمان‌دهی پولیس ولسوالی استالف عبدالحمید را در سال ۱۳۹۳ اختطاف کرده و از خانه‌واده‌اش ۱۵۳هزار دالر امریکایی خواسته بود اما در ماه میزان سال جاری طی یک عملیاتی بازداشت شده‌است.

اما جالب‌تر از آن قضیۀ بازداشت کسی‌ست که شهروندان را از بیرون از کشور اختطاف نموده و در بدل پول خواهان رهایی آنان شده‌است. میرویس، یک‌تن از قاچاق‌بران انسان در شهر استانبول ترکیه زنده‌گی داشته و یک نوجوان پاکستانی را به نام مزمل که با خانه‌واده‌اش در کشور ترکیه زنده‌گی دارد، با خودش به افغانستان آورده و در روستای رباط ولسوالی بگرام ولایت پروان نگه‌داریی کرده‌است. او در بدل رهایی نوجوان پاکستانی بیست هزار دالر امریکایی از خانه‌واده‌اش خواسته که بعدا توسط نیروهای امنیت ملی بازداشت شده‌است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *