عملیات باز پس گیری شهر الرقه از چنگ داعش شروع شد

ایتلاف از گروه‌های مسلح سوریه به حمایت ایالات متحده اعلان کرده‌ که عملیات برای باز پس گیری شهر رقه از چنگ داعش را آغاز کرده‌است.

قوای دموکراتیک سوریه که متشکل از کُردها و گروه‌های مسلح عرب است و از سوی ایالات متحده حمایت می‌شود، دیروز در اعلامیۀ گفت، کمپاین مسمی به خشم فرات شب شنبه آغاز شد.

سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه یا (SDF)، جهان شیخ احمد دیروز در یک کنفرانس خبری از منطقۀ عین عیسی از شمالغرب رقه، آغاز این عملیات را اعلان نموده گفت:

​”رقه توسط مردمش آزاد خواهد شد، توسط جبهات عرب، کرد و ترکمن قوای دموکراتیک سوریه در همکاری با واحد‌های حفاظت مردمی یا وای پی جی و واحدهای حفاظت از زنان و در هماهنگی با نیروهای بین‌المللی به رهبری امریکا. ما از تمام نیروهای منطقوی و بین‌المللی که علیه تروریستان داعش می‌جنگند می‌خواهیم در از بین بردن هستۀ تروریزم بین‌المللی سهم گیرند.”

قرار است ایالات متحده در عملیات رقه، از گروه‌های مسلح سوریه که در آن قوای نیرومند پیشمرگه کُرد هم سهمیم است، حمایت هوایی کند.

پیشمرگه از متحدین قوی امریکا در جنگ زمینی علیه داعش در سوریه بوده‌است.

نیروهای دموکراتیک سوریه گفته اند، هدف عملیات جدید، منزوی سازی و سپس سرنگونی مرکز تروریزم جهانی است.

قابل ذکر است که پلان برای عملیات رقه به دلایل مختلف به شمول نگرانی ترکیه در مورد گسترش نفوذ کُردها در شمال سوریه خیلی پیچیده بوده‌است.

ترکیه گفته است رقه در عملیات نیروهای ترکی علیه داعش در شمال سوریه هدف قرار خواهد گرفت، جنگی که ترکیه آنرا در همکاری با ملیشه‌های عرب سوریه انجام می‌دهد.

ولی نیروهای دموکراتیک سوریه به روز پنجشنبه هر گونه مداخلۀ ترکیه در کمپاین رقه را رد کردند.

از سوی دیگر بریتانیا نیز اعلان کرده‌است که عملیات رقه را با نظارت هوایی حمایت خواهد کرد.

مایکل فلون وزیر دفاع بریتانیا دیروز گفت، نیروهای هوایی شاهی بریتانیا از عملیات حمایت خواهند کرد. او گفت، کمک نظارت ماهرانه هوایی برای نیروهای ایتلاف در رقه از اهمیت حیاتی برخوردار خواهد بود.

قابل ذکر است که وزیر دفاع فرانسه ژان ایوی لی دریان نیز دیروز به نحوی از شراکت کشورش در عملیات رقه یاد کرده و حمایت فرانسه را از آن ابراز داشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *