گیلانی: گروه طالبان دیگر به حضور سربازان خارجی حساس نیستند

شماری از سیاستگر های داخلی برای حمایت از پروسه صلح حکومت و شورای عالی صلح در کشور، با نمایندگان طالبان در دفتر قطر و شورای کویته تماس‎های را برقرار کرده‎اند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” اسحاق گیلانی عضو ولسی جرگه کشور،  با اعضای دفتر طالبان در قطر سه بار گفتگو کرده و به گفته او طالبان این بار بر خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستتان، تأکید نمی‎کنند.

محمد اسحاق گیلانی  در صحبت با رسانه ها گفت، آن‎ها با نمایندگان طالبان در قطر و شورای کویته در پاکستان تماس گرفته‎اند.

گیلانی: تلاش می‎کنیم که گفتگوهای صلح را جاری نگهداشته و می‎کوشیم که یک راه حل را پیدا کنیم.

او افزود:

“یک تعداد شخصیت‎های افغان با ما یکجا شده، نه تنها با طالبان در قطر، بلکه با شورای کویته هم در تماس هستیم. تلاش می‎کنیم که گفتگوهای صلح را جاری نگهداشته و می‎کوشیم که یک راه حل را پیدا کنیم. تلاش‎های ما نه بر خلاف حکومت افغانستان و نه در مخالفت با شورای عالی صلح قرار دارد. “

آقای گیلانی همچنان گفت، طالبان در قطر به آن‎ها گفته که تمام قوانین وضع شده در طول پانزده سال بازنگری شده، دولت موقت ایجاد و پس از آن انتخابات برگزار شود.

او افزود:

“دفتر قطر طالبان یکی دو پیشنهاد داشت که می‎گویند،با حکومت موقت همکاری می‎کنیم، سلاح به زمین گذاشته، جنگ نمی‎کنیم روی قوانین کار می‎کنیم و بعد از دو دو نیم سال و یا هر زمانی که این پروسه رو به کامیابی نهاد، انتخابات برگزار می‎شود. این یک پیشرفت بزرگ است که ما از طالبان موضوع انتخابات را می‎شنویم.”

سید اسحاق گیلانی عضو ولسی جرگه افغانستان همچنان گفت، طالبان دیگر به خروج نیروهای بین‌المللی تأکید نمی‎کنند، آن‎ها می‎گویند، اکثر نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کرده و باقی آن‎ها در حال خروج اند.

حکومت افغانستان و طالبان مسلح تا هنوز در این مورد تبصره نکرده‎اند.

این عضو ولسی جرگه در ادامه گفت، حکومت افغانستان حاضر نیست با آن‎ها در این مورد بحث و گفتگو کند.

حکومت افغانستان برای گفتگو و مذاکره صلح با جنگجویان مخالف، شورای عالی صلح را موظف ساخته‎است.

ا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *