ترامپ با افغانستان چه خواهد کرد

وزیر دفاع  امریکا می‎گوید، تصویب بودیجه اضافی که به کانگرس پیشنهاد شده‎است، می‎تواند حکومت افغانستان را توانایی دهد تا پلان هایش را برای تامین امنیت تطبیق کند.

اشتون کارتر گفته‎است، امیدوار است که این بودیجه از سوی کانگرس امریکا تصویب شود.

اشتون کارتر همچنان می گوید، تصویب این بودیجه اضافی میتواند باعث شود تا مبارزه با گروه داعش شدت بگیرد و همچنان حکومت افغانستان در تطبیق پلان هایش دست بالا داشته باشد.

به گفته وزیر دفاع امریکا، در صورتی‎که این بودیجه اضافی از سوی کانگرس امریکا تصویب شود:

” این پلان، آن تصمیم رئیس جمهور اوباما را برای تعیین تعداد سربازان ما تمویل می‎کند تا حکومت افغانستان بتواند ستراتیژی خود را برای تامین امنیت عملی کند.”

کارتر همچنان گفته‎است که تصویب این بودیجه می‎تواند نیازهای قوای هوایی افغانستان را برآورده سازد.

روز گذشته بارک اوباما رئیس جمهور فعلی امریکا بودیجه اضافی یازده اعشاریه شش ملیون دالر را جهت مبارزه با داعش و نوسازی هیلی کوپترهای نیروهای هوایی افغانستان به کانگرس کشورش پیشنهاد کرد.

دو نیم ملیارد دالر این بودیجه اضافی برای تعیین شمار سربازان امریکایی در افغانستان اختصاص یافته‎است تا بتوانند به همکاری حکومت افغانستان یک نقش موثر را در تامین امنیت بازی کنند.

مقام‎های امریکایی ابراز امیدواری کرده اند که کانگرس کشورشان هفته آینده این پیشنهاد را مورد بحث قرار داده و تصویب کند.

۳۸۳ ملیون دالر برای حملات هوایی ضد داعش و پنج اعشاریه هشت ملیارد دالر برای تامین ثبات در عراق و همچنان ماین پاکی مناطق جنگ زده برخی از کشورها اختصاص داده شده‎است.

مقام‎های امریکایی ابراز امیدواری کرده اند که کانگرس کشورشان هفته آینده این پیشنهاد را مورد بحث قرار داده و تصویب کند.

بارک اوباما رئیس جمهور فعلی امریکا بروز پنجشبه پیشنهاد خود برای تصویب این بودیجه اضافی را به کانگرس فرستاد.

اوباما گفته‎است که تصویب این بودیجه اضافی مبارزه با گروه داعش را شدت می‎بخشد و همچنان برای نوسازی هیلی کوپترهای قوای هوایی افغانستان به مصرف خواهد رسید.

حکومت امریکا در ۲۰۱۶ میلادی بودیجه ۵۳۰ میلیارد دالر را برای اردوی این کشور تصویب کرد و با تصویب بودیجه اضافی بودیجه اردوی امریکا به ۵۴۰ میلیارد دالر می‎رسد.

بودیجه اضافی تنها برای پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا در نظر گرفته نشده بلکه با وزارت خارجه و در بخش مبارزه با داعش و دیگر مسایل دخیل به مصرف خواهد رسید.

تا کنون معلوم نیست که این بودیجه اضافی از سوی کانگرس امریکا تصویب میشود یا خیر زیرا از این پیش برخی از اعضای کانگرس در مورد بودیجه اردوی کشورشان از احتیاط زیاد کار گرفته‎اند.

مک تورینبری رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا از حزب جمهوریخواه این پیشنهاد را بسنده نخوانده و گفته‎است:

” این اقدام نمیواند مبارزه با داعش را شدت ببخشد و نه هم برای هدف قرار دادن تهدیدها موثر واقع خواهد شد.”

اکنون با برنده شدن دونالد ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا که اکثریت کانگرس و مجلس سنای نزد جمهوریخواهان است به نظر نمیرسد که این بودیجه اضافی به آسانی تصویب شود.

حکومت افغانستان تا کنون در مورد پیشنهاد بودیجه اضافی امریکا تبصره نکرده است اما پیش از این کمک‎های جامعه جهانی به خصوص امریکا را با نیروهای افغان حیاتی خوانده‎است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *