خط ریل آتامراد ـ آقینه رسما افتتاح و به بهره برداری سپرده شد

در سومین روز سفر محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور به ترکمنستان امروز دوشنبه همراه با قربان قلی بردی محمدوف رییس جمهور ترکمنستان خط ریل اتامراد امام نظر و آقینه افتتاح گردید.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “رییس جمهور غنی طی سخنرانی اش در محفل گشایش رسمی خط ریل ( اتا مراد – امام نظر( ترکمنستان ) و آقینه ( افغانستان ) گفت ” اتصال کشورها از طریق راه ترانسپورتی باعث انکشاف و رفاه کشورهای منطقه میگردد.”

رییس جمهورغنی سیاست بی طرفانه کشور ترکمنستان به سطح منطقه را به نفع همه کشورهای منطقه خواند و گفت “مردم و دولت افغانستان هرگونه موفقیت و کامیابی ترکمنستان را موفقیت و کامیابی خود می دانند ، همسایه خوب یک نعمت است ، و کشور ترکمنستان یک همسایه خوب افغانستان است .”

رییس جمهور اظهار امیدواری کرد که در آینده قریب کشورایران و افغانستان نیز از طریق خط آهن، با هم وصل خواهند شد و بعد از آن هندوستان و دیگر کشورها ی جنوب آسیا هم ا زهمین راه خط آهن استفاده خواهند کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان قربان قلی بردی محمدوفگشایش خط آهن اتا مراد – امام نظر و آقینه را یک رویداد تاریخی در سطح منطقه خواند و گفت ” این خط آهن روابط نیک و همسایه گی خوب را تقویت خواهد کرد.”

چاشت امروز روسای جمهور هر دو کشور توسط خط ریل از ترکمنستان به بندر آقنه آمدند و بخش دوم این ریل را در افغانستان افتتاح کردند.

توافقنامه خط ریل اتامراد – امام نظر ( ترکمنستان ) و آقینه ( افغانستان ) در سال ۱۳۹۱ خورشیدی توسط حامد کرزی رییس جمهور آن وقت افغانستان امضا شده بود این خط آهن که از اتامراد – امام نظر ترکمنستان آغاز و بعد از عبور از بندر آقینه افغانستان به منطقه اندخوی به سمت ولایت کندز تا شیرخان بندر امتداد یافته با کشور تاجکستان وصل می شود.

کارشناسان مسایل اقتصادی می گویند که تمدید خط آهن برای افغانستان که یک کشور وارداتی است دارای اهمیت زیاد است و حتی ممکن است از یک کشور وارداتی به کشورصادراتی مبدل ساخته محصولات و فراورده های زراعتی افغانستان به بازارهای بین المللی برساند.

در حال حاضر افغانستان ۹۵ درصد کالاهای مورد ضرورت خود را از کشورهای بیرونی وارد می کند و تنها ۵ در صد صادارات به کشورهای بیرونی دارد که این تفاوت زیاد در بیلانس یا تعادل تجارتی به ضرر افغانستان است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *