میله‌ی نورزوز جزو میراث فرهنگی یونسکو گردید

نشستی برای ارزیابی ۱۶ میراث معنویِ بشری در فهرست آثار فرهنگی جهان در شهر ادیسه بابا پایتخت ایتوپیا برگزار شد.

میله نوروز نیز یکی از این میراث‌ها به شمار می‌رود که همه ساله در افغانستان، آذربایجان، هند، ایران، عراق، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان، ترکیه، ترکمنستان و برخی کشور‌های دیگر برگزار می‌شود و اکنون به حیث میراث معنوی بشری ثبت سازمان علمی و فرهنگی جهان (یونسکو) شده‌است.

نوروز در ۲۱ م ماه مارچ هر سال برگزار شده و از این روز در برخی از کشور‌ها از یک تا دو هفته تجلیل به عمل می‌آید.

این روز با مراسم و عنعنه‌های گوناگون، از تهیه خوراکه‌های مخصوص تا دیدار خانواده‌ها، اجرا رقص و شادی و گردهمآیی ها، برگزار می‌شود.

در افغانستان هم از این روز با تهیه هفت میوه، سمنک و دیگر خوراکه ها، راه اندازی مسابقات بزکشی و ورزش‌های رزمی و نمایش‌های فرهنگی، تجلیل می‌شود.

مردم افغانستان در این روز به شهر مزارشریف می‌روند و جهنده زیارت سخی منسوب به حضرت علی خلیفه چهارم اسلام را بالا می‌کنند و به درگاه خداوند استدعا می‌کنند تا سال خوب داشته باشند.

قبل از این، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان هم تلاش‌های را برای شامل ساختن این روز در فهرست میراث‌های جهان به راه انداخته بود.

نوروز، در متن به تصویب رسیده مجمع عمومی سازمان ملل، جشنی با قدمت بیش از سه هزار ساله، خوانده شده‌است.

یونسکو یا سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد در نشستی که روز چهارشنبه در ایتوپیا برگزار شده بود، به شمول فرهنگ بیر نوشی بلجیم، رقص رومبا کیوبا، تقویم قدیمی چین، ۱۶ میراث معنوی بشری را مورد بررسی قرار داده، جز میراث‌های معنوی بشری جهان شناخت.

فهرست میراث معنوی بشری یونسکو شامل مواردی چون رسوم، نمایش‌ها، اصطلاحات، دانش، صنایع دستی و جشنواره‌های فرهنگی مرتبط با آنها می‌شود.

در کنوانسیون حراست از میراث‌های فرهنگی ناملموس تنها به آن قسم از میراث‌ها توجه می‌شود که با اسناد بین‌المللی حقوق بشر و نیز با ضرورت احترام متقابل میان جوامع، گروه‌ها و افراد، منطبق باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *