گراف بالای تهدیدات امنیتی تا سطح هلمند در غزنی

والی غزنی می گوید که تهدیدهای امنیتی در این ولایت کمتر از هلمند نیست ولی مقام های مرکزی به این نگرانی ها توجه لازم را ندارند.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “عبدالکریم متین والی غزنی در صحبتی با رسانه ها گفت که هنوز هم چالش های امنیتی در این ولایت بیشتر از چیزی است که تصور می شود؛ اما او در همکاری با سایر مقام های محلی غزنی در تلاش ساختن یک برنامه جامع امنیتی برای سال آینده است.
آقای متین افزود: “تهدیدهای امنیتی در غزنی کم تر از هلمند نیست ولی در هلمند چندین لوای ارتش مستقر اند و در غزنی تنها یک لوای ارتش فعالیت دارد که در همکاری با سایر نهادهای امنیتی امنیت این ولایت را تامین می کند”.
متین، با این هم نبود حمایت هوایی را تنها مشکل نیروهای امنیتی در ولایت غزنی خواند.
به گفته وی، مخالفین مسلح در جریان سال جاری قصد داشتند غزنی را سقوط دهند ولی با تعهد نیروهای امنیتی از سقوط این ولایت جلوگیری شد.
او، ولایت غزنی را از لحاظ استراتیژیک با اهمیت خواند و تاکید ورزید که اگر مقام های مرکزی به این ولایت توجه بیشتر نکند، مشکلات امنیتی در این ولایت کاهش نمی یابد.
در همین حال، یکی از نگرانی های جدید مردم غزنی تهدیدهای احتمالی نفوذ داعش در این ولایت است.
فعالیت جنگجویان داعش در مناطق ولسوالی های زابل که سرحد مشترک با غزنی دارند، نگرانی های مردم غزنی را نیز تشدید بخشیده است.
مقام های محلی زابل گفته اند که داعش در پنج ولسوالی این ولایت مراکز تروریستی فعال دارند.
اما؛ والی غزنی می گوید که گروه داعش به دلیل مخالفت شدید مردم با مفکوره های این گروه، در غزنی جای ندارند ولی تهدیداتی را متوجه مردم این ولایت از طریق زابل خواهد کرد.
عبدالکریم متین خاطر نشان ساخت که افراد گروه داعش از وزیرستان شمالی پاکستان و از طریق ولسوالی ناوه غزنی که هم اکنون زیر حاکمیت طالبان است به شکل آزادانه به ولایت زابل رفت و آمد می کنند که این مساله می تواند برای مردم غزنی نیز خطراتی را متوجه سازد.
از سوی هم، خداداد عرفانی نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان نیز می گوید که داعش در ولایت غزنی جابجا نشده است ولی از آنجای که در ولسوالی خاک افغان ولایت زابل فعالیت دارند، مردم غزنی را نیز نگران کرده است.
به گفته وی، حدود پنج صد تا شش صد خانواده چیچینی و ازبکستانی داعش در ولسوالی خاک افغان زابل جابجا شده اند که فاصله زیادی با ولسوالی های جاغوری، مقر و قره باغ غزنی ندارد و می توانند به سادگی مردم این ولسوالی ها را تهدید کنند.
غزنی از ولایت های نا امن در طی ۱۵ سال گذشته بوده است و مردم بسیاری از بخش های این ولایت زیر تهدیدات بلند امنیتی زندگی می کنند.
ولسوالی ناوه این ولایت در ۱۵ سال گذشته زیر حاکمیت طالبان است و در دو سال گذشته ولسوالی های رشیدان، خوگیانی و زنخان غزنی نیز عملا در اختیار طالبان مسلح است ولی مقام های محلی می گویند که مراکز این ولسوالی ها را به شکل تاکتیکی از این سه ولسوالی به مناطق نزدیک به مرکز شهر غزنی انتقال داده است.
تهدیدات امنیتی در غزنی به حدی است که مردم مرکز شهر نیز به شکل شبانه روزی صدای تیراندازی نیروهای دولتی و طالبان را بر یکدیگر می شنوند و خاطر آرامی ندارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *