افغانستان در یک قدمی تبدیل شدن به مرکز تبادله انرژی در منطقه

وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید، بانک انکشاف آسیایی قرارداد های را با این وزارت امضا کرده که در نتیجه آن‌ها، سه پروژه مهم به بهره برداری سپرده خواهد شد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “امان الله غالب معین وزارت انرژی و آب  گفت، تمامی پروژه‌ها ۴۵۰ میلیون دالر مصرف دارد که ۳۰۰ میلیون دالر آنرا بانک انکشاف آسیایی و متباقی را ناتو، کشور‌ها و موسسات همکار با افغانستان خواهد پرداخت.

غالب: با تکمیل شدن این پروژه‌ها افغانستان به مرکز انتقال و تبادله انرژی در منطقه مبدل خواهد شد.

وی افزود:

” یکی از پروژه‌های ما که به نام باک تو باک یاد می‌شود، ساختن یک سب استیشن در پلخمری است که ما می‌خواهیم برق خود را با برق ترکمنستان وصل سازیم. بخش دومش خط انتقال از مرکز بامیان در منطقه الوان است که شامل دو سب استیشن و شبکه توزیع برای بیست هزار خانه در ولایت بامیان می‌شود و یک مقدار پول را می‌خواهیم در پروژه که فعلاً سروی‌اش تمام شده و روی آن کار داریم، مصرف کنیم. این پروژه برق را از تخار به بدخشان می‌برد و لین انتقال است.”

انتظار می‌رود این پروژه‌ها تا سال ۲۰۱۸ میلادی در افغانستان به بهره برداری سپرده شود.

به گفته معین وزارت انرژی و آب، با تکمیل شدن این پروژه‌ها افغانستان به مرکز انتقال و تبادله انرژی در منطقه مبدل خواهد شد و در نتیجه آن، حکومت افغانستان به هدفش که رفاه و امنیت مردم است، خواهد رسید.

پیش از این بانک انکشاف آسیایی در یک خبرنامه گفته بود، بر اساس قراردادی که در ماه نومبر سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، ۵۰۰ میگاوات برق ترکمنستان به افغانستان برای ده سال منتقل خواهد شد.

این قرارداد بر اساس تفاهم هر دو کشور قابل تمدید است اما حالا تا سال ۲۰۲۵ میلادی اعتبار دارد.

بانک انکشاف آسیایی می‌گوید، در نتیجه پروژه دوشی – بامیان که برق را به هشت ولایت دیگر انتقال می‌دهد، نزدیک به ۱۵۰هزار تن در افغانستان صاحب برق خواهند شد.

وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید، این پروژه‌ها، شبکه انرژی برق و انتقال آنرا از کشور‌های صادر کننده به کشور‌های وارد کننده برق از طریق افغانستان ایجاد می‌کند.

امان الله غالب معین این وزارت به رادیو آزادی گفت، با تکمیل شدن این پروژه‌ها، روی پروژه‌های برق آفتابی هم در افغانستان کار خواهد شد.

وی افزود:

” پروژه‌ها روی منابع تولیدی است که بالای پروژه‌های انرژی آفتابی کار می‌شود و کابل و ولایت‌های مرکزی و جنوبی را در بر می‌گیرد. دستگاه‌های سولر ساخته می‌شود. قرارداد این‌ها نهایی نشده اما تعهد صورت گرفته است.”

بانک انکشاف آسیایی از سال ۲۰۰۱ میلادی، حدود یک میلیارد دالر با افغانستان کمک کرده که بیشتر آن در عرصه‌های ترانسپورت، انرژی، منابع طبیعی و رشد اقتصادی مصرف شده‌است.

این بانک که مقرش در فلیپین است و کمک‌ها را برای افغانستان هم جمع آوری می‌کند، تعهد کمک سه اعشاریه سه میلیارد دالری با افغانستان را نیز تصویب کرده که این پول در عرصه‌های مختلف مصرف خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *