ناتو: جنگ طالب علیه داعش یک دروغ بزرگ است

ماموریت حمایت قاطع در کشور، جنگ طالبان علیه داعش را یک دروغ بزرگ خوانده و به حکومت هشدار داده که مشروعیت دادن به گروه طالبان تنش ها را در کشور افزایش خواهد داد.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن”؛ چارلز کلیفلند، سخنگوی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان  گفته است که طالبان یک گروه “نامشروع” است و آنان افغانستان را ویران می‌کنند.
کلیفلند همچنین بیان داشته: “مبارزه‌ی طالبان در مقابل داعش دروغ و افسانه است. طالبان مردم افغانستان را می‌‎ترسانند و بیشتر افراد ملکی را می‌کشند؛ بنابرین مشروعیت بخشیدن به آنان باعث ایجاد چالش می‌‎شود”.
این جنرال امریکایی در حالی این سخنان را گفت که حدود دو هفته پیش جنرال نیکلوسن، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته بود که روسیه به گونه‌ی آشکارا از طالبان در افغانستان “حمایت” می‌کنند تا با “مشروعیت” بخشیدن به این گروه نیروهای ناتو و حکومت مرکزی افغانستان را ضعیف کند.
در واکنش به این گفته‌ها، الکساندر مانتیتسکی سفیر روسیه در افغانستان در گفت: “روسیه بدون دادن جنگ افزار و حمایت مالی از طالبان، با این گروه رابطه برقرار کرده است و بسیاری از کشورهای دیگر نیز رابطه‌ی مستقیم با این گروه دارند”.
مانتیتسکی گفته بود: “هدف اصلی ارتباط روسیه با طالبان نگهداری از جان شهروندان ما در افغانستان و روند آشتی ملی در این کشور است”.
جنرال کلیفلند در این مصاحبه خود با تلویزیون یک گفته است: “قسمی که حکومت افغانستان بارها گفته است و ما نیز با آن موافقم استیم، راه حل نظامی برای حل موضوع طالبان وجود ندارد و باید با این گروه وارد گفت‌وگوی صلح شد”.
این جنرال امریکایی در رابطه به صلح با طالبان پیشنهاد کرد که باید روندی در پیش گرفته شود که حکومت افغانستان خود آن را راه اندازی و مدیریت کند. او همچنین گفت: “این روند طولانی است و ما به گونه‌ی کامل از آن پشتیبانی می‌کنیم”.
به گفته‌ی کلیفلند، وقتی که طالبان در نهایت درک کنند که نیروهای امنیتی افغانستان قوی و در حال مجهز شدن استند، پس این گروه خواهند دانست که نمی‌توانند از نگاه نظامی در این جنگ برنده شوند.
در پیوند به داعش، این نظامی امریکایی گفت: “ما فکر می‌کنیم که داعش تلاش دارد تا زنده بماند. نیروهای افغان و امریکایی در ننگرهار بر داعش فشار وارد و حالا داعش این موضوع را درک کرده است و از این رو در تلاش مکان تازه‌‎ای برای ماندن است.”
این در حالی است که یک هفته‌ پیش ویب سایت لانگ وار ژورنال در گزارشی نوشته بود که طالبان گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان را “رد” کرده و گفته‌اند که رابطه‌یشان را با دیگر گروه‌های هراس‌افگن به ویژه‌ شبکه‌ی القاعده نزدیک‌تر خواهند کرد.
این ویب سایت به نقل از کمیسیون فرهنگی این گروه گفته‌ است: “درخواست‌های کنونی برای گفت‌وگوهای صلح واقعی نیست؛ بلکه یک نوع بازی سیاسی است. مبارزه‌ای را که ما به راه‌ انداخته‌ایم تا زمان پیاده کردن شریعت ادامه خوهد داشت و از تمام طالبان می‌خواهیم که در برابر دشمنان، قوی ایستادگی کنند”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *