رشد نود درصدی حاصلات زعفران درکشور

وزارت زراعت و مالداری کشور می‎گوید محصولات زعفران در سال جاری ۹۰ درصد افزایش یافته و دهاقین کشور از بابت فروش زعفران میلیون‎ها دالر عاید بدست آورده‎اند.

این وزارت رشد حاصلات زعفران را در کشور چشم‌گیر خوانده می‎گوید امسال مزارع کشت زعفران ۲۵۰ درصد در تناسب به سال‎های قبل افزایش داشته‎است.

کشت زعفران در افغانستان پیشینه ۲۳ ساله داشته و گفته می‎شود که پیاز زعفران برای اولین بار در ولسوالی غوریان هرات بذر گردیده و بعداً به سایر مناطق کشور گسترش یافته و حالا در ۳۱ ولایت کشور کشت می‎گردد.

زعفران افغانستان سال گذشته برای سومین بار جایزه بین‌المللی بهترین زعفران جهان را از میان ۳۰۰ نوع زعفران از سوی انستیتوت بین‌المللی ذایقه و کیفیت در بروکسل بدست آورد.

در این حال کارشناسان افغان رشد کشت و حاصلات زعفران را در افغانستان یک گام مثبت دانسته اما تأکید می‎کنند که باید به حمایت از دهاقین و امنیت کارمندان توجه گردد.

افغانستان سالانه ظرفیت تولید هفتاد متریک تن زعفران را دارد و هرگاه این معیار تکمیل گردد سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دالر از بابت حاصلات زعفران نصیب افغانستان می‎گردد.

بر اساس تخمین وزارت زراعت و مالداری، افغانستان سالانه ظرفیت تولید هفتاد متریک تن زعفران را دارد و هرگاه این معیار تکمیل گردد سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دالر از بابت حاصلات زعفران نصیب افغانستان می‎گردد.

مسئولان وزارت زراعت و مالداری افغانستان اطمینان می‎دهند که برنامه‎های مؤثری دیگری برای حمایت از دهاقین و افزایش کشت زعفران را روی دست دارد که با عملی شدن آن در کشت و حاصلات زعفران افزایش بیشتری رونما خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *