نتانیاهو و ترامپ به جنگ سازمان‌ملل می روند

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را شرم آور خوانده و تاکید کرده به آن پایبند نخواهد بود.
دفتر نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرده که اسرائیل با این قطعنامه “خصمانه و شرم آور” از سوی سازمان ملل مخالف است و هرگز به آن پایبند نخواهد بود.
در این بیانیه آمده است که اسرائیل با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا برای باطل کردن پیامدهای قطعنامه سازمان ملل همکاری خواهد کرد.
شورای امنیت سازمان ملل شب جمعه (۳ جدی) در قطعنامه ای ضمن محکوم کردن ادامه شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی خواستار توقف این ساخت و سازها شد.
امریکا که معمولا در حمایت از اسرائیل چنین قطعنامه‌هایی را وتو می‌کرد، روز جمعه به این قطعنامه رای ممتنع داد و بدین ترتیب ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت توانستند با رای مثبت به آن تصویب‌اش کنند.
در همین حال نتانیاهو ضمن انتقاد از این تصمیم شورای امنیت گفته است که اسرائیل در مناسبات خود با این نهاد جهانی تجدیدنظر خواهد کرد.
بنیامین نتانیاهو که در واکنش اولیه خود به تصویب این قطعنامه آن را “شرم‌آور” و “ضد اسرائیلی” خوانده بود و تاکید کرده بود که اسرائیل به این قطعنامه عمل نخواهد کرد، روز شنبه (۴ جدی) در ادامه نارضایتی خود گفت به وزارت خارجه دستور داده ظرف یک ماه مناسبات میان اسرائیل و سازمان ملل متحد را بازبینی کند و نظر کارشناسی خود را به نخست وزیر اعلام کند.
آقای نتانیاهو گفته از جمله از وزارت خارجه خواسته در بازبینی خود کمک‌های مالی اسرائیل به سازمان ملل متحد و همچنین حضور سفیر سازمان ملل در این کشور را مد نظر قرار دهد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *