فرجام گفتگوهای کابل با بلخ

عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و سرپرست ولایت بلخ، از چند هفته به اینسو سرگرم گفتگو‌های رو در رو با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “ریاست جمهوری کشور تا کنون در مورد این گفتگوها توضیحی نداده است، اما آقای عطا و برخی نزدیکان وی گفته اند که هدف اصلی این گفتگوها “تقسیم عادلانۀ قدرت” است.

برخی اعضای نزدیک به عبدالله عبدالله، رییس اجراییۀ حکومت وحدت ملی، در مورد گفتگوهای جاری میان رییس جمهور غنی و آقای نور دیدگاه های متفاوت دارند.

امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی ، در فیسبوک خود نگاشته است که تماس رییس جمهور و سرپرست ولایت بلخ هیچ مشکلی ندارد و به گفتۀ وی به مفهوم مخالفت با ساختار کنونی حکومت وحدت ملی نیست.

هرچند عبدالله عبدالله نیز تا کنون در این مورد ابراز نظری نکرده است، آقای صالح از قول آقای عبدالله نگاشته است “من امیدوارم مذاکرات استاد با تیم سیاسی رییس جمهور باعث رضایت خاطر والی صاحب گردد و آنچه را توقع و آرزو دارند از این مذاکرات به دست آرند”.

اما فضل احمد معنوی، معاون پیشین ستره محکمه و رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، گفتگوهای رییس جمهور غنی و عطا محمد نور را “ترفند سیاسی ارگ” برای تضعیف موقف نه تنها داکتر عبدالله بلکه همه متحدان جمعیتی وی می‌داند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *