کری چی‌گفت، ترامپ چی می‌گوید؟

جان کری، وزیر خارجۀ آمریکا که کمتر از یک ماه دیگر از مقام خود کنار خواهد رفت، در سخنان بیسابقه‌ای با اشاره به موضوع  اسرائیل و فلسطین گفت که تنها راه حل ممکن، هم‌زیستی دو کشور مستقل در کنار یکدیگر خواهد بود. وی با این حال با اشاره به سیاست کنونی دولت اسرائیل نسبت به این همزیستی ابراز بدبینی کرد و گفت این راه حل در خطر قرار دارد.

روز چهارشنبه ٢٨ دسامبر، جان کری در یک سخنرانی مفصل دیدگاه دولت باراک اوباما را دربارۀ اسرائیل و فلسطین تشریح کرد. به گفتۀ او اگر وضعیت کنونی ادامه یابد، مسئلۀ “اشغال” نیز همیشگی خواهد شد. کری با انتقاد از اسرائیل گفت که این کشور برنامه‌ای حساب شده برای اشغال سرزمین‌های کرانه باختری رود اردن دارد.

جان کری در سخنان خود تاکید کرد که «هر کس بصورت جدی به صلح بیندیشد، نمی تواند این واقعیت را نادیده بگیرد که شهرک‌ سازی تهدیدی علیۀ صلح بحساب می آید».‌

وزیر امور خارجۀ آمریکا  همچنین گفت «امروز شمار یهودیان و فلسطینیانی که در فاصلۀ رود اردن و دریای مدیترانه زندگی می کنند برابر است. آنان دو انتخاب بیشتر پیش رو ندارند: یا می توانند با هم در یک کشور واحد زندگی کنند و یا از یکدیگر جدا شده و دو کشور مستقل تشکیل دهند». وی امّا تاکید کرد «که یک واقعیّت اساسی را نمی توان فراموش کرد و آن اینست که اگر انتخاب وجود یک کشور واحد باشد، اسرائیل یا کشوری یهودی خواهد بود و یا دموکراتیک. [اسرائیل] نمیتواند هم کشوری یهودی و هم دموکراتیک باشد و هرگز در صلحی واقعی نیز بسر نخواهد برد».

کری با اشاره به قطعنامۀ اخیر شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی گفت که این قطعنامه نیز در جهت راه حل دو کشور مستقل است. اما به گفتۀ او موقعیت برخی شهرک‌های اسراییلی باعث می‌شود که ایجاد کشور فلسطین غیرممکن گردد. وی گفت «آنچه تهدیدی علیه اسرائیل محسوب می شود قطعنامۀ شورای امنیت نیست، بلکه ادامۀ سیاست شهرک سازی است».

جان کری تأکید کرد که اسرائیل باید مرزهای سال ١٩۶٧ را بپذیرد. او در عین حال گفت که موجودیت اسرائیل به عنوان “دولت یهود” باید پذیرفته شود و در اینصورت بیت المقدس به عنوان پایتخت هر دو کشور -‌اسرائیل و فلسطین- شناخته خواهد شد.

سخنان جان کری بدون تردید از زبان یک وزیر امور خارجۀ آمریکا بیسابقه است. آمریکا هفتۀ گذشته برای نخستین بار از حق وتوی خود برای جلوگیری از تصویب قطعنامه ای توسط شورای امنیت که در آن سیاست شهرک سازی محکوم شده است، استفاده نکرد و این چنین تصویب آنرا ممکن ساخت. این قطعنامه از اسرائیل می‌خواهد شهرک سازی در کرانۀ باختری رود اردن و بیت المقدس شرقی را فوراً متوقف سازد.

 این در حالیست که رئیس جمهور ترامپ در موضع گیری عجیبی به نتانیاهو گفته قوی باش  و صبر پیشه کن تا من برسم !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *