جایزه علمی معراج آیت الله محسنی (مدظله‌العالی) در قد و قامتِ جایزه‌ی نوبل

بسم الله الرحمن الرحیم
یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ

بنیاد علمی جایزه معراج آیت الله محسنی (مد ظله‌العالی) موازی با جایزه نوبل، ابل، تورینگ، المصطفی . . . افتتاح شد و سالانه در هفدهم ربیع الاول مصادف با میلاد مسعود پیامبر اسلام محمد مصطفی (ص) این جایزه به محققان علوم تجربی،فناوری و علوم اسلامی اهدا می‌گردد.
آدرس: حوزه علمیه خاتم النبیین(ص) کارته چهار مقابل لیسه جبیبیه
ـــــــــــــــــــــــــــــ

پیدایش علم و دانش با خلقت انسان برابری میکند، همواره بشر در صدد آن بوده که بفهمد و درک نماید.
تمدن بشری از آنجا آغاز شد که بشر نقش علم در زندگانی خویش را درک کردند.
امروز نقش علم و دانش بر بشریت مخفی نیست؛ بلکه همه ادیان اسمانی و مکاتب بشری بر کسب آن تاکید دارند، و پیشرفت و ترقی در مسیر علم را افتخار آمیز و سعادت و خوشبختی را در گرو آن میدانند.
در این میان در تمدن اسلامی، جایگاه علم بسی ارزشمند بوده و از شکوه مندی و درخشش خاصی برخوردار است، تا آنجا که دین اسلام با کلمه “اقرا” اغاز شد و ده ها آیه و صدها حدیث و روایت ارزشمند, در بیان جایگاه و فراگیری علم و مذمت جهل و آثار آن آمده است، با این همه در اسلام، دانشی دارای ارزش است که همراه با ایمان بوده و باعث سعادت مندی اخروی و دنیوی بشر گردد.
با قدم نهادن جوامع انسانی به عصر تکنولوژی، رشد سریعی در علم و فناوری به وجود آمد و تا امروز ادامه داشته‌است. جوامع مختلف هم برای پیشرفت و ترغیب مردم به علم و دانش، جوایز و افتخاراتی به دانشمندان محلی خود اعطا می‌کردند. بدین ترتیب فرهنگ تقدیر از دانشمندان و عالمان در جهان گسترده‌تر شد به گونه‌ای که امروزه تعداد زیادی جایزه علمی معتبر، همچون جایزه نوبل، جایزه پیامبر اعظم (ص) ، جایزه ی مصطفی و … در سراسر جهان به کسانی تعلق می‌گیرد که فعالیتی نوآورانه و مفید برای بهبود کیفیت زندگی بشر و ارتقا سطح دانش، انجام داده‌باشند.
جوامع اسلامی امروز به ویژه کشور جمهوری اسلامی افغانستان به‌دو مشکل و چالش بزرگ و حیاتی مواجه اند، رهایی از عقب‌ماندگی‌های معنوی و توسعه و گسترش زندگی مادی، وامدار پیدایش و گشایش دستاوردها، پژوهش‌ها و نوآوری‌های علمی است. بدین‌روی، جبران عقب ماندگی‌ها در کشور اسلامی افغانستان نیازمند مجاهدت‌های پیگیر و ایثارگری‌های مداوم فرزندان اصیل و متخصص این سرزمین است تا در راستای رشد و شکوفایی علوم تجربی، فنآوری و علوم دینی یاری رسانند.
بادرک این وضع نابسامان تاریخی وحیاتی براساس اراده نیک و توصیه اکادیمیسین علوم اسلامی حضرت آیت العظمی شیخ محمدآصف محسنی(مدظله العالی) بنیانگذار مؤسسات علمی فرهنگی و حوزه علمیه خاتم النبیین (ص) به منظور تشویق و ترغیب شخصیت‌های حقیقی و حقوقی علمی کشور برای نوآوری‌های علمی تحقیقی در عرصه‌های علوم تجربی، فنآوری و دینی جایزه‌ای علمی-تحقیقی از دارایی‌های شخصی ایشان تعیین و تصویب گردید.

برای معلومات بیشتر به آدرس حقیقی این بنیاد در حوزه علمیه خاتم النبیین(ص)  و  آدرس های  مجازی  این بنگاه به https://www.facebook.com/jayezaelmi مراجعه کنید !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *