لشکر جهنگوی، در ولایت زابل

مقام‌های محلی در ولایت زابل از ادامۀ حضور ده‌ها جنگجوی مسلح خارجی درین ولایت ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “بسم الله افغانمل والی زابل به رسانه ها گفته است که افراد مسلح مرتبط با گروه‌های تروریستی در برخی از مناطق مربوط به خاک افغان، ارغنداب و دایچوپان زابل فعالیت می‌کنند:

” [جنگجویان] لشکر جهنگوی و گروه‌های دیگر که با تروریستان ارتباط دارند، با تروریستان بین‌المللی به طور خاص با گروه داعش آنان این‌جا حضور دارند. اما آنان مکان دایمی یا مرکز واحد ندارند.”

آقای افغان مل همچنین گفت به اساس اطلاعات که به آنان رسیده، جنگجویان آسیای میانه‌ای به شمول تاجکستانی‌ها و ازبکستانی‌ها نیز در میان مردان مسلح در زابل حضور دارند.

در مورد شمار این جنگجویان خارجی اما، ارقام ضد و نقیض وجود دارد.

سمونوال غلام جیلانی فراهی آمر امنیت قوماندانی امنیۀ زابل در انی مورد گفت:

” در چند ولسوالی، قرار راپور‌های کشفی استخباراتی، بعضی از راپورهای شفاهی که از مردم محل به ما مواصلت کرده، تقریباً اضافه از ۳۰۰ خانواده در ولسوالی خاک افغان در یکی دو نقطه ولسوالی ارغنداب ولایت زابل و بعضی مناطق دایچوپان موقعیت دارند.”

اما، والی زابل گفت که شمار دقیق افراد خارجی مسلح در زابل روشن نیست.

پیش ازین هم از تحرکات جنگجویان خارجی عمدتاً لشکر جهنگوی العالمی یک گروه تندرو پاکستانی در ولایت زابل گزارش شده‌است.

لشکر جهنگوی العالمی یک بخش ازین گروه افراطی  لشکر جهنگجوی است که بارها اقلیت ها را در پاکستان عمدتاً در ایالت بلوچستان را هدف قرار داده‌است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در ماه دسمبر سال ۲۰۱۶ از قول علی بن سفیان یک سخنگوی این گروه گزارش داد که یوسف منصور خراسانی رهبر این گروه جنگجو در حال سفر در زابل از یک حملۀ مسلحانه جان به سلامت برد.

به اساس گزارش، سفیان افزوده بود که مهاجم مربوط به خود این گروه از سوی یک محافظ خراسانی از پای درآمد.

زابل از راه ژوب که یک منطقۀ ایالت بلوچستان است به وزیرستان وصل می‌شود.

به گفته مقام‌های امنیتی، پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان، وزیرستان، که به بخش‌های شمالی و جنوبی تقسیم شده، به عنوان یک مخفیگاه بزرگ برای طالبان افغان و افراط گرایان متحد آنان از القاعده گرفته تا جنگجویان آسیای میانه و پاکستانی مبدل گشته‌است.

یک عملیات نظامی اردوی پاکستان در سال ۲۰۰۹ میلادی بسیاری از جنگجویان را به وزیرستان شمالی راند.

سپس یک عملیات نظامی گسترده دیگر به نام ضربِ عضب در ماه جون سال ۲۰۱۴ میلادی بسیاری از جنگجویان را از وزیرستان شمالی بیرون راند

​عبدالقادر قلاتوال نمایندۀ مردم زابل در مجلس کشور  فت که به اساس اطلاعات که از محل به او رسیده جنگجویان خارجی که هویت‌شان مشخص نیست از آن سوی مرز به مناطق زابل عمدتاً به ولسوالی استراتیژیک خاک افغان رخنه کرده و تهدید جدی پنداشته می‌شوند.
وی گفت:

” از وزیرستان شمالی و جنوبی خانواده‌های که آمده‌اند مربوط به اتباع خارجی هستند که یک تعداد زیاد‌شان مسلح هستند و مستقر شده‌اند در مربوطات ولسوالی خاک افغان. احتمالاً یک تهدید هم برای مناطق هزاره جات هستند و هم مناطق مربوط به زابل و نیز به ولایت ارزگان.”

پیشینۀ حضور جنگجویان مسلح خارجی در زابل به سال‌های گذشته بر می‌گردد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *