واکنش جهان، به فرمان‌های جنجالی ترامپ در قبال مسلمانان

دونالد ترمپ رئیس جمهور جدید امریکا با صدور فرمان‌های اجرایی عجیب و غریب از ورود شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان جهان به خاک امریکا جلوگیری کرده‎است.

به اساس این فرمان‎ها  روند مهاجرت از عراق، ایران، سوریه، لیبیا، سودان، سومالیا و یمن برای سه ماه تا هنگام اجرایی شدن، آن چی روند بررسی شدید و دقیق خوانده شده، ممنوع اعلام شده‎است.

ترمپ روز جمعه هنگام سخنرانی در مقر پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا در ویرجنیا گفت که ایالات متحده امریکا باید از ورود تروریستان خارجی در امان باشد.

ترمپ: من اقدامات جدید را در مورد بررسی‌های شدید روی دست می‎گیرم.

او افزود:

“من اقدامات جدید را در مورد بررسی‌های شدید روی دست می‎گیرم تا از ورود تروریستان افراطی اسلامگرا به ایالات متحده امریکا جلوگیری شود. نمی‎خواهیم آنان این جا باشند. می‎خواهیم مطمین شویم که تهدیداتی را که علیه آن سربازان ما در بیرون از امریکا می‎جنگند وارد کشور نسازیم.”

یک سخنگوی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده امریکا دیروز گفت که ممنوعیت موقتی شهروندان هفت کشور را دربر می‎گیرد، حتی اگر دارندۀ کارت سبز امریکا یا کارت اقامت دایمی این کشور هم باشند.

اندک ناوقت تر، یک مقام ادارۀ جدید امریکا دیروز گفت که دارندگان کارت سبز امریکا از هفت کشور عمدتاً مسلمان نشین باید برای ورود به خاک امریکا به گونه مورد به مورد از لحاظ امنیتی مورد بررسی قرار گیرند.

این مقام افزوده‎است که این فرمان در قسمت شهروندان ایالات متحده یا امریکایی‌های که شهروندی دوگانه دارند صدق نمی‎کند و تنها بر شهروندان خارجی اثر می‎گذارد.

این فرمان اجرایی به طور فوری بر پروازها در گوشه‌های مختلف جهان اثر گذاشته‎است.

به اساس گزارش‎ها، چندین شرکت هوایی از پذیرفتن مسافران مسلمان از هفت کشور مورد هدف در پروازها به ایالات متحده امریکا خودداری کرده‎اند.

فرمان اجرایی جدید ترمپ با واکنش‌های تندی در سطح بین المللی به همراه بوده‎است.

وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از آن تأکید کرده که “ضمن احترام به مردم امریکا” عمل متقابل خواهد کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران پیش ازین گفته‎است که در دنیای امروز نمی‌توان بین ملت‌ها و مردمان سرزمین‌های مختلف فاصله ایجاد کرد.

روحانی: امروز روز ایجاد فاصله میان ملت‌ها نیست.

او افزود:

” امروز روز آشتی، نزدیکی، و زیست باهمی است. امروز روز ایجاد فاصله میان ملت‌ها نیست.”

ژان مارک ایرو وزیر خارجۀ فرانسه هم در جریان نشست خبری مشترک خود با زیگمار گابریل همتای آلمانی‌اش در پاریس دیروز صدور این فرمان اجرایی ترمپ را نگران کننده خوانده‎است.

جرمنی و دیگر متحدان امریکا هم درین مورد ابراز نگرانی کرده‎اند.

بن علی یلدریم صدراعظم ترکیه بحران مهاجرات را یک بحران جهانی توصیف کرده و گفته‎است که همه کشورهای جهان باید برای حل آن سهم خود را ادا کنند.

عباس البیاتی یک عضو پارلمان عراق گفته‎است که وضع ممنوعیت بر ورود شهروندان هفت کشور مسلمان از جمله عراق به امریکا پیام نادرستی را در یک زمانی به مردم عراق می‎فرستد که واشنگتن بر نیروهای عراقی در مبارزه با جنگجویان گروه ترامچداعش در مقر اصلی‌شان شهر موصل حساب می‎کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *