تا دوماه نوت‌های کهنه باید نو شود

 مقامات د افغانستان بانک برای شهروندان کشور ضرب‌الاجل ۲ ماهه‌ای را تعیین کرده تا بانک‌نوت‌های فرسوده افغانی را تعویض و در بدل آن بانک‌نوت جدید دریافت کنند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “ایمل هاشور، سخنگوی د افغانستان بانک، گفت که بر بنیاد ماده ۳۹ قانون د افغانستان بانک، بانک مرکزی کشور مسوولیت دارد تا بانک‌نوت‌هایی را که فرسایش شده، جمع‌آوری و در بدل آن برای شهروندان بانک‌نوت جدید توزیع کند.

آقای هاشور گفت: «بانک‌نوت‌هایی که بر روی آن چسب خورده باشد یا روی مواد چسبنده باشد، یا چیزی روی آن نوشته شود و یا نقاشی شود که عده‌ای از هموطنان عزیز ما روی آن قلب رسم کرده و یا ستاره رسم کرده، یا این‌که شماره تلفن و یا عددی را نوشته کرده و یا مهر زده باشد، از نظر ظاهری هم تغییر یافته باشد مثلا روی آن تیزاب پاشیده شده باشد و رنگ روی آن انداخته شده باشد، شهروندان کشور تا اول ماه حمل ۱۳۹۶ به بانک‌ها مراجعه کند و این بانک‌نوت‌های خود را تعویض کنند».

آقای هاشور گفت که بعد از ماه حمل سال نو این نوع بانک‌نوت‌های فرسوده تعویض نمی‌شود، د افغانستان بانک در بدل آن بانک‌نوت جدید نمی‌دهد و آن را مصادره می‌کند.

سخنگوی د افغانستان بانک گفت که قانون بانک مرکزی کشور حکم می‌کند که در برابر پول‌های فرسایش شده چنین تصمیمی عملی شود.

ماده ۳۹ قانون د افغانستان بانک در مورد تعویض و مصادره بانک‌نوت‌ها که متشکل از ۵ فقره می‌باشد، در فقره چهارم آن در مورد مصادره بانک‌نوت چنین آمده است: «د افغانستان بانک می‌تواند بدون معاوضه، بانک‌نوتی را که از نظر ظاهری تغییر یافته است، مصادره کند، به‌خصوص بانک‌نوت‌هایی را که روی‌شان چیزی نوشته شده، نقاشی شده، دیزاین و محتویات آن مکررا طبع شده، مهر خورده یا سوراخ تسلسلی دارند و یا ماده‌ی چسپ‌دار روی‌شان به‌کار رفته باشد».

به گفته آقای هاشور، د افغانستان تا مهلت تعیین شده، تمامی بانک‌نوت‌های فرسوده را بدون هیچ کاهشی در ارزش آن در تمامی نمایندگی‌های این بانک در کابل و ولایات تعویض می‌کند و پس از این مهلت، این بانک‌نوت‌ها از چلش بازمانده که مصادره و حریق می‌شود.

آقای هاشور می‌گوید د افغانستان بانک از سال ۱۳۸۴ تاکنون مبلغ ۴۱ میلیون بانک‌نوت فرسوده افغانی را جمع‌آوری و حریق کرده و در بدل آن بانک‌نوت‌های جدیدی را توزیع کرده است.

د افغانستان بانک از شهروندان کشور خواسته است تا در حفظ و نگهداشت بانک‌نوت‌ها و جلوگیری از فرسایش آن توجه کنند و برای جلوگیری از فرسوده شدن آن از بکسک‌های جیبی یا وسیله‌های ممکن دیگر استفاده کنند.

با آن‌که اکنون د افغانستان بانک ضرب‌الاجلی را برای تعویض بانک‌نوت‌های فرسوده تعیین کرده و از شهروندان خواستار جلوگیری از فرسایش بانک‌نوت‌ها شده اما استفاده از بکسک‌های جیبی که از فرسایش پول جلوگیری می‌کند در میان شهروندان چندان معمول نیست.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *