پسر طاهر یولداش، برای داعش در سرپل سربازگیری می‌کند

حضور جنگجویان تحریک اسلامی به رهبری پسر طاهر یولداش همراه با گروه  داعش در ولایت سرپل نگرانی شماری از نهادهای مدنی این ولایت را برانگیخته‌است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “تاج محمد خراسانی یک تن از فعالان مدنی و نماینده پارلمان جوانان افغانستان در سرپل به رسانه ها گفت، در این اواخر نگرانی‌ها در بین مردم از حضور و فعالیت جنگجویان تحریک اسلامی ازبکستان و گروه داعش در این ولایت بیشتر شده‌است.

 

وی می‌گوید که در ولایت سرپل هم داعش و هم دیگر گروه‌ها حضور دارند و طالبان محلی با آن‌ها بیعت کرده و پلان دارند تا با گرم شدن هوا تحرکات‌شان را بیشتر ساخته، مناطق تحت پلان‌شان را تصرف کنند.

وی گفت:

“بلی دقیق است گروپ طاهر یولداش و کسانی‌که فعالیت‌های شان از ازبکستان برخاسته در ولسوالی صیاد فعالیت آموزشی را به راه انداخته‌اند. چنانچه که قبلاً هم این افراد با خانواده‌های شان در ولایت سرپل با طالبان محلی فعالیت می‌کردند و به تازگی شنیدیم که پسر طاهر یولداش هم آمده و آن‌ها را رهبری می‌کند.”

مقامات محلی سرپل نیز تائید می‌کنند که ولسوالی کوهستانات از یک و نیم سال به این‌سو در کنترول مخالفین مسلح دولت قرار داشته و گروه‌های داخلی و خارجی از این ولسوالی به‌حیث مرکز تعلیمات نظامی استفاده می‌کنند.

محمد ظاهر وحدت والی سرپل می‌گوید، در این اواخر تعدادی از گروه‌های داخلی با تغییر دادن بیرق‌شان خود را وابسته به داعش معرفی کرده‌اند.

 

محمد ظاهر وحدت والی سرپل

از والی سرپل در مورد حضور و فعالیت تحریک اسلامی ازبکستان به رهبری پسر طاهر یولداش پرسیده‌ شد، وی در جواب چنین گفت:

“بلی این شایعات بگوش ما هم رسیده ولی نیروهای امنیتی ما تلاش دارند تا بیشتر در این مورد تحقیق کنند و راپور بدست بیاورند.”

در همین حال محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان نیز با تائید گفته‌های مقامات محلی سرپل می‌گوید، این گروه‌ها در قریه‌جات شاه‌توت و بوینی‌قره که بین ولسوالی صیاد سرپل و درزاب ولایت جوزجان واقع شده، برای خود قرارگاه ایجاد کرده‌اند.

وی افزود:

“ما از منابع مؤثق اطلاع دقیق داریم طالبان محلی که بیرق‌شان را تغییر داده با آن‌ها یکجا فعالیت هراس‌افگنی را آغاز کرده اما ممکن در آینده در دشت لیلی شبرغان جابجا شوند و از این طریق سه ولایت سرپل، جوزجان و فاریاب را تهدید نمایند.”

شماری از باشنده‌گان ولایات شمال می‌گویند، اگر جلو جلب و جذب و آموزش نظامی گروه‌های فعال هراس‌افگن در ولایت سرپل گرفته نشود و به همین طور برای آن‌ها موقع داده شود تا به تمویل و تجهیز شان بپردازند، ولایات شمال به زودی به دست این گروه‌ها سقوط خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *