افزایش سه درصدی تلفات ملکی در کشور

سازمان ملل متحد آمار تلفات ملکی در سال ۲۰۱۶ در کشور را به بلندترین سطح می‌داند و می‌گوید طرف‌های درگیر جنگ باید اقدامات عاجل برای جلویگری از آن روی‌دست گیرند.

یوناما یا نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان با نشر گزارش جدیدش از آمار تلفات ملکی در سال ۲۰۱۶ در افغانستان می‌گوید که ۱۱هزار و ۴۱۸ مورد تلفات در جنگ‌های مسلحانه در این سال ثبت شده‌است.

سازمان ملل می‌گوید از این میان سه هزار و ۴۹۸ غیر نظامی کشته و هفت هزار و ۹۲۰ تن زخمی گردیده‌اند.

به گفتۀ این سازمان، در این جمع ۹۲۳ کودک نیز کشته و دو هزار و ۵۸۹ تن شان زخمی گردیده‌اند که حدود ۲۴ درصد افزایش را در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

در گزارش یوناما این آمار از سال ۲۰۰۹ به این‌طرف بلندترین درصد تلفات غیر نظامیان در یک سال در افغانستان را نشان می‌دهد.

در این میان نیروهای مخالف دولت، به ویژه طالبان با دو سوم تلفات، بیش‌ترین تلفات را به غیر نظامیان وارد ساخته‌اند و نیروهای طرف‌دار دولت نیز یک چهارم آن را مرتکب شده‌اند.

در این گزارش از افزایش حمله‌هایی که توسط گروه داعش یا دولت اسلامی به ویژه به مسلمانان شیعه صورت گرفته نیز مستندسازی شده که ۸۹۹ مورد تلفات ملکی با ۲۰۹ کشته و ۶۹۰ زخمی را در بر می‌گیرد و بر اساس گزارش، نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌است.

در این میان ۵۹۰ مورد تلفات که ۲۵۰ کشته و ۳۴۰ زخمی را در بر می‌گیرد نیز توسط حمله‌های هوایی نیروهای افغان و بین‌المللی به غیر نظامیان وارد شده که دوبرابر نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش یافته و از سال ۲۰۰۹ به این‌طرف در بلندترین سطح آن است.

دادامیچی یامامتو، فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان در نشستی به هدف ارایۀ این گزارش گفت که سال ۲۰۱۶ به لحاظ رنج و آلام مردم افغانستان بی‌پیشینه بوده و در صورتی که طرف‌های درگیر جنگ تلاش جدی برای بازنگری و رسیده‌گی به عواقب عملیات‌های‌شان را انجام ندهند، تلفات، بی‌جاشدن و انواع رنج‌های بشری به بلندترین سطح وحشت‌ناک باقی خواهد ماند.

آقای یامامتو این تلفات را تکان‌دهنده خوانده گفت که تمام جناح‌های درگیر باید اقدامات فوری را روی‌دست گیرند تا از مردان، زنان و کودکان افغان که زنده‌گی‌شان در حال ازهم‌پاشیدن است، محافظت شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *