اتمر: به سرباز خارجی نیاز نداریم به حمایت خارجی نیاز داریم

 محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی کشور  می‌گوید که این‌کشور خواهان ارسال سربازان بیشتر سازمان ناتو و امریکا به افغانستان نیست بلکه خواهان حمایت هوایی و تقویت قوای افغان در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع تحت رهبری ناتو در افغانستان می‌باشد.

حنیف اتمر دیروز  در بروکسل با مقامات ناتو ملاقات کرده و به‌گفته خودش در مورد تحولات یک سال گذشته در افغانستان و همچنان پیشرفت‌های که افغانستان در ساحه عملی کردن تعهدات خود به جامعه جهانی داشت به آن‌ها معلومات داده‌است.

آقای اتمر در این مورد به خبرنگاران گفت:

“ما در مورد صلح و آشتی صحبت کردیم. ما در مورد تلاش‌های اصلاحات سیاسی در افغانستان سخن گفتیم و بر اصلاحات سیستم انتخاباتی، حکومتداری خوب، مبارزه با فساد اداری و رشد اقتصادی تمرکز داشتیم. به عقیده من ما با یک احساس بسیار خوب از مجلس بیرون شدیم و من حمایت بسیار زیاد را مشاهده کردم.”

آقای اتمر افزود که او در مورد برنامه‌های رئیس جمهور اشرف غنی و پیشرفت‌های افغانستان به مقامات ناتو معلومات داد.

در پاسخ به این سؤال که آیا او از کشورهای ناتو خواهان عساکر بیشتر شده‌است؟ آقای اتمر گفت، افغانستان به سرباز بیشتر نیاز ندارد بلکه به حمایت هوایی و تقویت قوای هوایی نیاز دارد.

آقای اتمر می‌افزاید:

“من از ناتو قوای بیشتر تقاضا نکردم. من خواهان حمایت به طرح چهار ساله برای تقویت و رشد قوای نظامی و امنیتی افغانستان در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع با ناتو و امریکا شدم. من عقیده دارم که تعداد فعلی سربازان و تعهدات برای عملی کردن این پلان کافی می‌باشد. ولی ما خواهان انعطاف‌پذیری بین امروز و زمان تکمیل پلان نو برای رشد قوای نظامی افغانستان شدیم.”

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان افزود، حمایت اساسی، حمایت هوایی می‌باشد که قوای افغان در کوتاه مدت در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع تحت رهبری ناتو به آن نیاز دارد و در درازمدت تقویت، اکمال و تجهیز قوای هوایی افغانستان می‌باشد.

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنان اظهار داشت که دونالد ترمپ رئیس جمهور نو امریکا به مردم افغانستان اطمینان داده‌است که کشورش در رابطه با افغانستان متعهد باقی می‌ماند و با افغانستان موافق است که خنثی ساختن تهدیدهای امنیت ملی بسیار مهم می‌باشد.

در رابطه با تلاش‌های صلح ، مشاور امنیت ملی افغانستان اظهار داشت که این تلاش‌ها مانند گذشته دوام خواهد یافت و موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی حکمتیار را یکی از نتایج این تلاش‌ها خواند و گفت که با دیگر گروه‌ها نیز تماس‌ها دوام دارد.

به گفته او یکی از بهترین راه‌های رسیدن به صلح تقویت قوای نظامی افغانستان می‌باشد تا مخالفین مسلح بدانند که از راه جنگ به جای نمی‌رسند و باید منافع خود را در میز مذاکره جستجو کنند.

او افزود، برای رسیدن به صلح در افغانستان همکاری کشورهای منطقه و مخصوصاً پاکستان بسیار مهم می‌باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *