تنش‌های دیپلماتیک میان اسلام آباد و کابل به اوج رسید

بعد از این‎که، اردوی پاکستان حمله مرگبار بر ایالت سند را به دوش آن جنگجویان مسلح انداخت که به گفته آن‎ها در افغانستان زندگی می‎کنند، مقام‎های افغان در برابر آن واکنش نشان دادند.

حکومت افغانستان، اتهامات پاکستان را رد کرد که گویا جنگجویان افراطی که در حمله مرگبار ایالت سند پاکستان دست دارند، در افغانستان به سر می‎برند.

این حمله  در زیارت لعل شهباز قلندر در منطقه سیون در سه صد کیلومتری شمال – غرب شهر کراچی به وقوع پیوست.

حمله در حالی صورت گرفت که زایرین شامل مردان، زنان و کودکان سرگرم عبادت بودند.

مقام‎های پولیس پاکستان می‎گویند، در نتیجه این حمله ۸۰ نفر کشته و بیش از صد تن دیگر زخمی شده‎اند.

هرچند، گروه داعش مسئولیت این حمله را به دوش گرفته، اما اردوی پاکستان می‎گوید، فهرست ۷۶ نفری جنگجویان افراطی را به حکومت افغانستان سپرده که به گفته آن‎ها در آن کشور فعالیت می‎کنند.

تورن جنرال آصف غفور سخنگوی اردوی پاکستان امروز تویت کرده که مقام‎های سفارت افغانستان در پاکستان فرا خوانده شدند و از آنان خواسته شد که با اتخاذ اقدام فوری این طالبان را به پاکستان تسلیم دهند.

مقام‎های پاکستانی همچنان همه راه‎ها و بنادر سرحدی بین دو کشور را به روی رفت و آمد مردم و موتر بسته اند و به گفته مقام‎های افغان اکنون در مرز ده‎ها موتر و صدها تن در انتظار باز شدن راه‎ها اند.

اما مقام‎های افغان می‎گویند، از این‎که افغانستان خود قربانی تروریرم است، بنا از گروه‎های تروریستی در کشورهای دیگر حمایت نمی‎کند.

رئیس جمهور اشرف غنی که در حال حاضر برای اشتراک در کنفرانس بین المللی امنیتی در شهر مونش جرمنی است، در یک خبرنامه به مبارزه علیه همه گروه‎های تروریستی به شمول داعش تاکید کرده گفته که تروریزم دشمن مشترک همه کشورهای بوده و یک خطر جدی به شمار می‎رود.

رئیس جمهور غنی در این خبرنامه به خاطر پیروزی در مبارزه علیه تروریزم بر ضرورت اجماع منطقوی و بین المللی تاکید کرده‎است.

رئیس جمهور افغانستان در باره حمله بر زیارت صوفیان در سند گفت که صوفیان همیشه برای ترویج صلح و برادری کار می‎کنند.

حکومت افغانستان در پانزده سال گذشته تقریباً همه مسئولیت‎های حملات تروریستی در افغانستان را به دوش پاکستان انداخته‎است، رئیس جمهور اشرف غنی در این خبرنامه اضافه کرده‎است که صداقت و اراده راسخ در مبارزه با تروریزم باعث می‎شود که تروریستان در هیچ کشور به جنایات ضد بشری خود ادامه داده نتوانند.

اشرف غنی گفت، افغانستان همیشه صداقت خود را در مباره با تروریزم نشان داده و امیدوار است که دیگر کشورها هم صداقت خود را در این مبازره عملاً ثابت کنند.

در همین حال، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان درصفحه تیوتر خود نوشته‎است که افغانستان به خانواده‎های قربانیان این حمله ابراز همدردی کرده تاکید می‎نماید که پاکستان باید بر ضد تروریزم مبارزه جدی را به راه اندازد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *