وزارت خارجه، سفیر پاکستان را فرا خواند

وزارت امور خارجه کشور در پیوند حملات توپخانه ای اخیر پاکستان و مسدود کردن مرز تورخم، سفیر پاکستان را احضا کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی تمدن  ؛ وزارت امور خارجه کشور، با انتشار اعلامیه ای در این خصوص گفته است که ابرار حسین سفیر پاکستان از سوی حکمت خلیل کرزی معین سیاسی و سرپرست وزارت خارجه کشور احضا شده است.
در اعلامیه آمده که آقای کرزی در پیوند به حملات راکتی نظامیان پاکستانی بر ولسوالی لعل پور ننگرهار و دیگر مناطق شرقی کشور، بازداشت ۱۵۰ مهاجر افغانستان توسط پولیس اسلام آباد و راولپندی و بسته شدن مرز تورخم و چمن بر روی عابران، سفیر پاکستان را احضا کرده است.
در اعلامیه گفته شده که معین سیاسی وزارت خارجه خواستار توضیحات حکومت پاکستان در مورد اقدامات اخیر آن کشور در برابر افغانستان شده است.
بر اساس اعلامیه، حکمت خلیل کرزی، خواستار اقدام فوری حکومت پاکستان برای توقف حملات توپخانه ای بر مرزهای کشور، رهایی مهاجران افغان و بازگشایی دوباره مرزهای تورخم و چمن شده است.
آقای کرزی همچنین، مراتب تسلیت خود را به مناسبت حملات اخیر پاکستان به سفیر آن کشور ابراز داشته و گفته است که افغانستان به عنوان قربانیان اصلی تروریزم درد مردم پاکستان را به خوبی درک می کند. او از دولت پاکستان خواسته است که علیه مراکز گروه های تروریستی در خاک آن کشور اقدامات قاطع و جدی نماید.
در اعلامیه آمده که سفیر پاکستان نیز گفته است که نگرانی های افغانستان را در مورد موضوعات ذکر شده، به مقام های کشورش گزارش خواهد کرد.
این در حالی است که در پی حمله بر زیارت گاه لال شهباز در سند پاکستان، دولت آن کشور مدعی شده است که حملات اخیر در پاکستان در خاک افغانستان برنامه ریزی شده و با ارسال لیست ۷۶ نفری تروریستان به سفارت افغانستان، خواستا اقدام فوری کابل در مورد این تروریستان شده است.
اما دولت افغانستان پناه گرفتن تروریستان را در خاک کشور رد کرده است.
با آن هم، مشاور امنیت ملی افغانستان در پاسخ به ادعای پاکستان در مورد پناه گرفتن تروریستان در افغانستان، گفته است که کابل روی لیست داده شده کار می کند ولی پاکستان نیز باید روی لیست‌های که افغانستان به آن کشور داده شده کار کند.
حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که هم اکنون فشارهای بین المللی بر پاکستان رو به افزایش است و انکار مقام های پاکستانی از موجودیت لانه های هراس افگنی در خاک آن کشور دیگر برای هیچ کسی پذیرفتنی نیست.
پس از حمله بر زیارتگاه لال شهباز قلندر در ایالت سند پاکستان، ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر اعلامیه ای گفته است که هم اکنون زمان آن رسیده که دو کشور به توافقنامه نشست های چهار جانبه افغانستان، پاکستان چین و امریکا عمل کنند.
در این نشست ها، سند جامع در راستای مبارزه با تروریزم ترتیب شده بود، ولی پس از آنکه دولت پاکستان به صورت یکجانبه به این میکانیزم عمل نکرد، دولت افغانستان نیز نشست های چهارجانبه را متوقف کرد.
پ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *