شفافیت انتخابات همچنان در هاله از ابهام

با گذشت هر روز نگرانی مردم در راستای عدم شفافیت انتخابات بیشتر می‌شود، نگرانی که کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز این بار به آن می‌پردازد.

این کمیسیون می‌گوید، اگر به گونۀ بی‌درنگ و بی‌ هر گونه زور و اِعمال فشار، تصمیم برای آوردن اصلاحات انتخاباتی گرفته نشود، شفافیت انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها تضمین نخواهد شد.

علی رضا روحانی سخنگوی این کمیسیون  با اشاره به عدم اراده برای برداشتن مشکلات فرا راه برگزاری انتخابات از سوی طرف‌های دخیل بخصوص کمیسیون مستقل انتخابات چالش‌های دیگری را که بر این روند سایه افگنده‌است، چنین فشرده می‌سازد:

“طرف‌های مقابل هنوز در این زمینه گام‌های جدی تر و اساسی ترِ را بر نداشته اند که بخشی از آن به کمیسیون مستقل انتخابات بر می‌گردد. جز وظایف و صلاحیت‌های این‌کمسیون است که بدون اعمال هر نوع فشار و زور در این باره تصمیم بگیرد و بدون آوردن اصلاحات طبیعتاً هیچکس نمی‌تواند شفافیت را تضمین بکند.”

پیشتر کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته‌است که پیش از آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی برگزاری انتخابات نا ممکن خواهد بود و باید در این زمینه کارهای بنیادی صورت گیرد.

اکنون آوردن اصلاحات بنیادی، حل مشکل تعیین مراکز انتخاباتی، مشخص کردن به موقع فهرست انتخابات، تعیین سرنوشت کارت‌های رایدهی و برنامه ریزی‌ها برای تأمین شفافیت از مشکلاتی اند که سخنگوی این کمیسیون به آن‌ها اشاره می‌کند.

روحانی تأکید می‌ورزد که اگر تصمیم جدی برای برگزاری انتخابات و آوردن اصلاحات گرفته نشود، انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها قربانی شتاب زدگی خواهند شد.

ا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *