پاکستان میزبان اجلاس ایکو/ حضور افغانستان در سایه از شک و تردید

وزارت خارجۀ جمهوری اسلامی پاکستان گفته‎است که بسیاری از کشورهای عضو، اشتراک شان را در سیزدهمین اجلاس همکاری اقتصادی در اول ماه مارچ پذیرفته‎اند.

هنوز روشن نیست که از افغانستان کی‌ها اشتراک خواهند کرد.

اما به گزارش بخش انگلیسی صدای امریکا سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان دیروز در اسلام آباد به خبرنگاران گفته‎است که صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان گفته‎است که درین اجلاس اشتراک خواهد کرد.

به اساس این گزارش، عزیز افزوده‎است که دو طرف تروریزم را یک دشمن مشترک می‎دانند و در مورد نیاز همکاری دو جانبه به توافق رسیده‎اند.

با وصف تلاش‎های پیگیر، وزارت خارجۀ افغانستان شام شنبه برای ابراز نظر درین مورد دستیاب نشد.

پیش ازین، نواز شریف صدراعظم پاکستان هفته گذشته پس از ملاقات با همتای ترکی‌اش در ترکیه گفته که پاکستان خواهان برقراری صلح در افغانستان است، اما او افزود که از خاک افغانستان علیه پاکستان کار گرفته می‌شود.

این در حالیست که شیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه کشور در رد ادعا های پاکستان گفت که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نشده و نیروهای افغان بدون تفکیک با تروریستان مبارزه می‌کنند.سازمان همکاری اقتصادی در سال ۱۹۸۵ توسط پاکستان، ایران و ترکیه تأسیس شد و افغانستان، تاجکستان، ازبکستان، قرغیزستان، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان در سال ۱۹۹۲ به این سازمان پیوستند.

هدف از ایجاد سازمان همکاری اقتصادی ادغام اقتصادهای کشورهای عضو به اقتصاد جهانی بوده‎است.

دوازدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی در سال ۲۰۱۲ در شهر باکو پایتخت آذربایجان برگزار شده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *