الکوزی ایکو را تحریم کرد، احمدزی تنها سفیر فرستاد

در حالی‌که میزبانی سیزدهمین نشست سازمان همکاری‎های اقتصادی و منطقوی یا ایکو را اسلام‌آباد به عهده دارد تجار افغان این نشست را تحریم کرده و حکومت افغانستان از شرکت سفیر افغانستان درین نشست خبر می‎دهد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” گزارش های موجود است که با توجه به برگزاری این نشست در اسلام‌آباد دولت وحدت ملی در کابل  لازم دانسته تا تنها سفیر این کشور در پاکستان شرکت کند.

وی می‎گوید که از جانب حکومت افغانستان در این نشست تأکید بر این خواهد بود تا کشورهای عضو را به ثبات در این کشور تشویق کند، چیزی‎که می‎تواند افغانستان را به یک پل اقتصادی مبدل سازد.

 

برای شرکت درین نشست بر علاوه ایران و ترکیه، وزرای خارجه ده کشور به اسلام‌آباد رفته‎اند.

نشست مقدماتی سیزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی یا ایکو روز سه‌شنبه در پاکستان آغاز شد اما نماینده‎های کشورهای عضو این سازمان امروز چهارشنبه به نتیجه پیشرفت‎های اخیر خواهند رسید.

بر اساس معلومات رسانه‎های پاکستان، این نشست تا سال ۲۰۲۵ میلادی هدف توسعه اقتصاد را نهایی خواهد کرد.

پیش از این خلیل ابراهیم سرمنشی این سازمان در ماه سنبله حین بازدید از افغانستان تلاش‎های کشورهای عضو این سازمان را در جهت تقویت روابط اقتصادی در منطقه ارزشمند خوانده بود.

اما با این همه تجار افغان و سکتور خصوصی، پاکستان را در منطقه متهم می‎کنند که در برابر سهولت‎های ترانسپورتی، ترانزیتی و تجارتی خلاف تمام نورم‎ها عمل می‎کند.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید که آنان این نشست را در پاکستان تحریم کرده و در این مورد شکایات زیادی را به سکرتریت سازمان ایکو ارسال می‎کنند.

 

تجار افغان در حالی بالای پاکستان انتقاد می‎کنند که این کشور از حدود دو هفته به این‌طرف تمام راه‎های ترانسپورتی، ترانزیتی، تجارتی و رفت و آمد را با افغانستان مسدود کرده‎است.

در سازمان همکاری اقتصادی یا ایکو، افغانستان، پاکستان، تاجکستان، ایران، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان، قرغزستان، قزاقستان، ترکمنستان و تاجکستان عضویت دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *