تلفات ده ها فرد ملکی در فراه بر اثر حملات هوایی

در نتیجه بروز خشونت‌ها در منطقه سوزنک ولایت فراه حدود ۳۰ غیر نظامی به شمول کودکان کشته و زخمی شدند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “هر چند مقام‌های فراه می‌گویند، این تلفات در نتیجه انفجار ماین صورت گرفته، اما گزارش‌ها از محل حاکی از آن اند که بمباردمان نیروهای هوایی افغان مسبب این تلفات بوده است.

قوماندان لوای ۲ اردوی ملی مستقر در فراه می‌گوید، مسئولانی که عملیات شام جمعه را در منطقه سوزنک ولسوالی بالا بلوک رهبری می‌کردند به او گفته اند که این تعداد ملکی‌ها در اثر انفجار ماین کنار سرک کشته و زخمی شده‌اند.

دگروال عبدالجلال  این موضو ع را رد کرد که گویا تلفات غیر نظامیان در نتیجه بمباردمان نیروهای هوایی افغان بوده‌است.

وی افزود:

“کاروان وسایط طالبان و موتر‌های حامل غیر نظامیان در مسیر سرک در داخل قریه در حال حرکت بودند که یک موتر حامل مردم عادی با ماین کنار سرک تصادم می‌کند و ماین انفجار می‌کند که در نتیجه تعداد از آن‌ها کشته و شماری هم زخمی می‌شوند.”

سخنگوی والی فراه هم گفته که حضور طالبان در منطقه سوزنک زیاد بوده و عملیات برای سرکوب آن‌ها در همین منطقه راه اندازی شده بود.

 

محمد ناصر مهری گفت، شماری از غیر نظامیان سوار بر موتر که می‌خواستند از بیم جنگ منطقه را ترک کنند، شکار ماین کنار سرک شدند.

اما مردم محل می‌گویند، آن‌ها زمانی که بنابر فشار‌های طالبان منطقه را ترک می‌کردند، مورد حملات هوایی قوای افغان قرار گرفتند.

یک تن در مورد چنین گفت:

“مردم در داخل سه موتر بودند، طیاره‌ها زمانی که وارد درگیری شدند، همه موتر‌های ما را مورد بمباردمان قرار دادند. ما و زنان را از موتر پایین کردند، طیاره‌ها در بالای سرم ما می‌چرخیدند و ما را مورد حمله قرار دادند. زمانیکه از موتر‌ها بر آمدیم ما را مورد تیر اندازی قرار دادند.”

اما قوماندان لوای دوم فراه درگیری‌ها در منطقه را تائید می‌کند و می‌گوید، برای سرکوب طالبان حملات هوایی در منطقه جریان داشت که در نتیجه آن ۱۳ شورشی طالب کشته و تعداد از آن‌ها زخمی شدند.

وی گفت:

“حملات هوایی و انفجار ماین همزمان در همین منطقه سوزنک صورت گرفته است. اما در دو وقفۀ زمانی.”

از سوی دیگر سناتور گل احمد اعظمی نماینده مردم فراه در مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید، تلفات اگر در نتیجه حملات هوایی بوده و یا انفجار ماین باید دقیق و همه جانبه بررسی گردد.

وی افزود:

“اصلاً مردم قربانی هستند، از یک طرف حکومت بالای آن‌ها فشار می‌آورد و از سوی دیگر طالبان و لازم است که مشکل تلفات ملکی‌ها حل شود. از طریق رادیو شما به طالبان هم می‌گویم که به مردم ملکی و جان آن‌ها توجه نمایند.”

داکتر عبدالحکیم رسولی آمر شفاخانه دولتی فراه در مورد رقم تلفات این حادثه گفت:

“در حدود سی تن که هشت نفر شهید و ۲۲ نفر زخمی بودند شام دیروز به شفاخانه ولایتی آورده شدند. از جمله ۱۹ تن که اکثریت آن‌ها را اطفال تشکیل می‌دهند، تحت تداوی قرار دارند.”

آمر شفاخانه ولایتی فراه افزود، وضعیت سه زخمی وخیم بوده که آن‌ها را به شفاخانه ولایت هرات منتقل نموده‌اند.

ولسوالی بالا بلوک ولایت فراه در این اواخر شاهد درگیری‌های شدید بین نیرو‌های امنتی افغان و شورشیان مخالف حکومت بوده‌است.

بر اساس گزارش سالانه سازمان ملل متحد در مورد تلفات ملکی، در نتیجه حملات هوایی نیرو‌های افغان و بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان ۵۹۰ ملکی کشته شده که نسبت به سال پیش (۲۰۱۵) دو برابر می‌باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *