رئیس‌جمهور از مدیریت منابع آبی در کشور سخن گفت

رییس جمهور کشور محمد اشرف غنی، طی یک نطق مفصل امروز در کابل گفت که باید حوزه ها و منابع آبی کشور به درستی مدیریت شوند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” آقای غنی این موضوع را در چهارمین کنفرانس ملی آب که با عنوان « آب و انکشاف پایدار» که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود بیان کرده و گفته است افغانستان دارای منابع آبی سرشار بوده و به عنوان کشور زراعتی، محصولات زراعتی‌کشورهای دیگر را به مصرف می‌رساند و از آن به عنوان شرم ملی یاد کرده و گفته است که ما با استفاده از منابع آبی می‌توانیم افغانستان را به کشور صادر کننده محصولات زراعتی مبدل کنیم.

رییس جمهور در این کنفراس، از آب به عنوان عنصر حیاتی یاد کرده و گفته است از آب در بخش‌های زراعت، ساختمان سازی و تولیدت سمنت ضرورت داریم و نقش آب در پیشرفت کشور مهم است.

رییس جمهور تاکید کرده که ضرورت است که حوزه‌های آبی‌کشور به درستی مورد مطالعه قرار گرفته و تحت مدیریت سالم قرار بگیرند.

او خطاب به  کشورهای همسایه گفته است که نباید از ایجاد بندهای آبی که ساخته می‌شود نگران باشند بلکه کمک می‌کند که از منابع آبی به درستی استفاده شوند و گفته است : « توقع ما از همسایگان ما این است که از ایجاد بندها و شبکه‌های استفاده از منابع آبی نگران نباشند، و بلکه از آن‌ها پشتیبانی کنند، زیرا استفاده درست از آب تنها در صورتی امکان پذیر می‌شود که آب‌ها پیش‌بینی پذیر شوند. آب تا در بندها و شبکه‌ها وجود نداشته باشد، تقسیم شده نمی‌تواند، آب سیلاب را مدیریت کرده نمی‌توانیم، تنها آبی که مهار شده، مدیریت شده می‌تواند».

رییس جمهور تصریح کرده است که نفوس کشور نسبت به گذشته بیشتر شده و ما نیاز داریم که نظام‌های کنترول آب را با معیاری علمی و سنتی که کار برده داشته حفظ کنیم و کاریزها و کانال‌های آبی در کشور از کارکرد افتاده و باید دوباره احیا و بازسازی شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *