اختلاس نجومی در وزارت معادن و پطرولیم کشور

شبکه مبارزه با فساد اداری در کشور از موجودیت فساد چندین میلیون دالری و مدیریت ضعیف در کدر رهبری وزارت معادن و پترولیم پرده برداشت.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” این شبکه  فاش ساخت که برخی مقامات بلند رتبه این وزارت، در بدل عقد قرار داد با برخی شرکت‎ها حدودا ده میلیون دالر رشوه گرفته‎اند.

اعضای این شبکه  هنگام نشر گزارش در رابطه به فساد گسترده در وزارت معادن و پترولیم به رسانه‎ها گفت، قرار است ۲۱۷ قرار داد جدید استخراج معادن صورت گیرد اما به گفته این شبکه برخی مقامات وزارت معادن در بدل هر قرارداد حد اوسط صد هزار دالر گرفته‎اند.

آنان هنگام نشر گزارش به رسانه‎ها گفت، ضعف مدیریتی در وزارت معادن و پترولیم سبب افزایش فساد گردیده و تعداد قرار دادها به اساس شناخت و رشوه برای افراد مشخص داده می‎شوند.

زمان خان امرخیل رئیس این نهاد می‎گوید، برخی مقامات بلند رتبه وزارت معادن و پترولیم در بدل ۲۱۷ قرار داد از طرف مقابل ده میلیون دالر رشوه گرفته‎ان

او افزود:

” این ده میلیون دالر که به شکل رشوه گرفته شده با برخی مردم وعده نیز شده که از ۲۱۷ قرار داد که وجود دارد به افراد مشخص داده می‎شود و ده میلیون دالر نیز به گونه رشوه گرفته می‎شود.”

اعضای این شبکه می‎گویند، از جمع این قرار دادها شش قرار داد آن به گونه یکجا به زورمندان داده شده که به گفته آنان بخاطر پیش بردن کارهای شان به مخالفین مسلح دولت باج می‎دهند اما از چند سال بدینسو برای حکومت افغانستان هیچ نوع مالیه نداده‎اند.

به اساس معلومات این شبکه، قراردادهای وزارت معادن و پترولیم برای زورمندان و افرادی نزدیک به مقامات بلند رتبه دولتی داده می‎شوند.

پیش از این نهاد نظارت و ارزیابی از معادن افغانستان نیز از وجود فساد گسترده در بخش معادن این کشور ابراز نگرانی کرده‎است.

این نهاد گفته که ادامه سرپرستی در وزارت معادن و پترولیم، ضعف اداری در جمع آوری عواید معادن از مشکلاتی بوده که سد راه استخراج معادن در افغانستان گردیده‎است.

گزارش نشر شده شبکه مبارزه با فساد نشان می‎دهد که در استخراج غیر قانونی معادن علاوه بر شماری از وزرا برخی اعضای شورای ملی نیز دست دارند.

اما وزارت معادن و پترولیم این مسئله را رد کرده و نشر گزارش از سوی شبکه مبارزه با فساد را بی اساس می‎داند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *