دیدار زلمی خلیلزاد با رئیس جمهورغنی و عبدالله عبدالله

                زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، با رئیس جمهورغنی و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه دیدار کرد. ارگ می‌گوید؛ آتش‌بس یا حداقل کاهش‌خشونت‌ها قبل از مذاکرات بین الافغانی و رهایی زندانیان، از کلیدی ترین موضوعات بحث این دیدار بوده است.

از سوی‌هم، خلیلزاد دراین دیدار گفته، بحث تأمین آتش‌بس قبل از مذاکرات را با گروه طالبان مطرح می کند.

رقیبان و مخالفان دیروز؛ اکنون درکنارهم برای رسیدن به صلح تلاش دارند. رئیس جمهورغنی و رئیس شورای عالی مصالحه! 

این هم دیدار خلیل‌زاد با رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی مصالحه.

دیداری که در آن، بر تأمین آتش‌بس یا کاهش‌خشونت‌ها، پیش از آغاز مذاکرات بین الافغانی صلح تأکید شد. براساس خبرنامه‌ای ریاست جمهُوری، خلیلزاد دراین دیدار گفته؛ موضوع تأمین آتش‌بس را با گروه طالبان مطرح خواهد کرد.

هرچند او، پیش ازاین در دوحه با سران طالبان دیدار کرده، دیدار که دقیقأ معلوم نیست به چه هدف و روی چه ابعادی بحث شده است.

بحث دیگر این دیدار، رهایی زندانیان دوطرف است. دولت گفته، روی میکانیزم‌های واضح و معقول که از سوی هیئت فنی دوطرف انجام شود و قابل پذیرش هردو جانب باشد، به موافقت برسند. این گفته‌ها اما درحالی مطرح می‌شود که پیش ازاین، شورای امنیت ملی اعلام کرده بود، تا زمانی که طالبان ۲۰۰ نیروی دولتی را آزاد نکنند، روند رهایی زندانیان این گروه نیز متوقف خواهد بود.

از جانبی‌هم، دفتر شورای عالی مصالحه با نشر این تصاویر اعلام کرده، خلیلزاد در دیدار جداگانه با عبدالله عبدالله، از امضای توافق‌نامه سیاسی و تشکیل حکومت همه‌شمول استقبال کرده است. عبدالله که اکنون رهبری پروسه صلح را به عهده دارد گفته، صلح اولویت مهم مردم افغانستان است و باید دراین زمینه اجماع ملی و منطقه‎‌یی حاصل شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *