امریکا – ادامه تظاهرات‌های مردمی علیه نژاد پرستی پولیس

به دنبال کشته شدن یک امریکایی سیاه پوست به دست پولیس، اکثر شهرهای ایالات متحده شاهد تظاهرات های گسترده مردمی اند. دولت برای کنترل این اعتراضات هزاران سرباز گارد ملی به مینه سوتا فرستاده و در شماری از شهر ها هم مقررات منع رفت و آمد اعلام کرده. واکنش های دونالد ترامپ به این اعتراضات اما جنجال برانگیز بوده. رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان این کشور به ترامپ هشدار داد تا به آتش نژادپرستی دامن نزند و عطش آشکارش برای خونریزی را مهار کند.

 روزهای دشوار امریکا در میانه بحران کرونا.

جرقه این اعتراضات از اینجا زده شد؛ جائیکه پولیس مینه سوتا زانویش را روی گلوی یک مرد سیاه پوست گذاشت تا او جان دهد.

پنج روز پس از جان باختن جورج فلوید، شماری از شهرهای بزرگ امریکا از جمله لس آنجلس، نیویارک، واشنگتن، شیکاگو، میامی، سیاتل و آتلانتا شاهد ناآرامی و درگیری تظاهرکنندگان و نیروهای پولیس بود.

در همین حال، در شماری از این شهرها از جمله لس آنجلس، آتلانتا و فیلادلفیا مقررات منع آمد رفت و آمد اعلام شده.

در برخی از این شهرها معترضان موترهای پولیس را به آتش کشیدند و برخی نیز ساختمان‌های دولتی و عمومی و مغازه‌ها را ویران کردند. تصاویری از غارت مغازه‌ها در شهر لس آنجلس نیز پخش شده.

با این حال، نیروهای پولیس و گارد ملی در برخی از شهرها از جمله در مینیاپولیس با معترضان درگیر شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داده که از روز پنجشنبه تاکنون پولیس امریکا در حدود یک هزار و ۴۰۰ نفر را در ۱۷ شهر این کشور بازداشت کرده است.

شبکه خبری سی بی اس نیوز هم می‌گوید، اعتراضات اخیر در امریکا گسترده ترین ناآرامی ها چند دهه اخیر در این کشور است.

در ایالت مینه سوتا در اقدامی بی‌سابقه از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون کل گارد ملی این ایالت برای برقراری نظم در این ایالت فراخوانده شدند.

همزمان با اوج گیری این اعترضات؛ رئیس جمهوری امریکا با انتقاد از گروه‌ های سازمان‌ یافته گفت؛ آنها معترض نیستند.

پیشتر هم دونالد ترامپ معترضان را اوباش و تهدید به کشتار آنان کرده بود.

اظهاراتی که با واکنش های تندی مواجه شده است. از جمله آدام شیف؛ رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان این کشور به دونالد ترامپ هشدار داد تا به آتش نژادپرستی دامن نزند و عطش آشکارش برای خونریزی را مهار کند. به گفته آقای شیف اگر ترامپ این کار را نمی تواند باید دهانش را ببندد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *