عفو بین‌الملل: پولیس امریکا خشونت علیه معترضین را پایان دهد

سازمان عفو بین‌الملل با نشر بیانیه‌ای از پولیس امریکا خواسته، به خشونت علیه معترضین پایان دهد. این سازمان گفته: در شهرهای مختلف امریکا شاهد اقدام‌هایی هستیم که می‌توان آنها را مصداق استفاده غیرضروری یا افراطی از خشونت دانست. اعتراضها به قتل جرج فلوید توسط پولیس همچنان در شهرهای امریکا جریان دارد. ازسویی هم گفته شده تاکنون ۱۶۷۰ معترض توسط پولیس امریکا دستگیر و یک نفر نیز کشته شده است.

جرج فلوید سیاه پوست حالا تبدیل به نماد مبارزات خیابانی در امریکا شده است. براساس گزارش‌ها بیش از ۳۰ شهر امریکا در حالت فوق‌العاده بوده و گارد ملی برای کنترل تظاهرات کنندگان وارد عمل شده اند. معترضین خشمگین خواهان اجرای عدالت هستند. آنها می‌گویند، مشکل تنها برخورد غیرانسانی با جرج فولوید نیست. بلکه آمده اند تا تبعیض سیستماتیک علیه سیاه پوستان را که سالهاست در امریکا جریان دارد متوقف سازند.

برخورد پولیس و اظهارات رئیس جمهوری امریکا نیز از چشم جهان پوشیده نمانده است. عفو بین‌الملل با محکوم کردن برخورد با معترضین در امریکا گفته، باید خشونت علیه آنها پایان داده شود.در بیانیه عفو ‌بین‌الملل آمده که استفاده از وسایل نقلیه سنگین ضد شورش، سلاح و تجهیزات نظامی در مقابله با تظاهرات مسالمت‌آمیز از سوی پلیس می‌تواند معترضانی را که در حال استفاده از حق خود برای تجمع مسالمت‌آمیز هستند، بترساند و چنین روش‌هایی می‌توانند به تشدید خشونت منجر شوند.

با گسترش اعتراضات در شهرهای مختلف پولیس به سمت معترضین گاز اشک آور شلیک کردند. در شهر نیویورک، ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد که افسران پلیس با موترهای خود به سمت گروه‌های معترضان هجوم برده‌اند. در فلوریدا، گزارش‌هایی مبنی بر استفاده پلیس از گاز اشک‌آور و اسپری مرچ از جمله در شهرهای میامی و خلیج تمپا منتشر شده است. پاتریک یوئس، رییس انجمن ملی پلیس‌های قسم خورده، در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد گفت: ما می‌دانیم پلیس احترام و اعتماد عمومی مردم را از دست داده است. او گفت: پس از تراژدی همانند آنچه در مینیاپولیس رخ داد، باید دو کار انجام دهیم، اعمال و رفتارهای خودمان را به شکل جدی تصحیح کنیم و کار خود را در بالاترین استاندارد ممکن و شفاف انجام دهیم تا آن اعتماد از دست رفته دوباره به دست آید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *