بر اساس طرح تنظیم کسب‌وکار در مرحله‌ی فلاکت کرونا؛ پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی اجباری شد

کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا طرح تنظیم کسب‌وکار در مرحله‌ی «فلاکت» ناشی از کرونا را نهایی کرده است و مرحله‌ی اول این طرح از فردا (یک‌شنبه، ۱۸ جوزا) برای مدت سه ماه تطبیق می‌شود.

براساس این طرح، پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی، رعایت فاصله‌ی دومتری، جلوگیری از تجمعات بیش از ده نفر، جلوگیری از خارج‌شدن افراد مسن از خانه و ضدعفونی کردن محیط‌های کاری الزامی است.

وزارت صحت عامه موظف شده است که این طرح را با همکاری نهادهای ذی‌ربط در تمام نقاط کشور تطبیق کند. تطبیق این طرح در ولایات را نیز کمیته اضطراری ولایتی مبارزه با کرونا بر عهده دارند..

براساس این طرح، مدارس دینی، مکاتب و مراکز تحصیلی دولتی و خصوصی تا سه ماه آینده به‌صورت حضوری فعال نخواهند شد. این مراکز آموزشی می‌توانند فعالیت‌شان را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری ادامه دهند.

در اعلامیه گفته شده است در صورتی که قبل از سه ماه وضعیت ناشی از کرونا بهبود یابد، کابینه در مورد بازگشایی مراکز آموزشی تصمیم خواهد گرفت.

همچنان مطابق این طرح، هتل‌های عروسی، سالن‌های ورزشی، پارک‌های تفریحی تا سه ماه آینده بسته می‌مانند و برگزاری مراسم فاتحه و سایر مراسم‌ها و گردهمایی‌های فرهنگی و اجتماعی نیز ممنوع است.

در این طرح آمده است که رستورانت‌ها کافه‌ها تنها اجازه دارند که برای انتقال غذا به مشتریان فعالیت کنند. تردد ملی‌بس و «مینی‌بس‌ها» همچنان متوقف و فعالیت وسایط نقلیه‌ای که بیش از چهار نفر را حمل کنند، ممنوع است.

همچنان تمام شرکت‌ها و نهادهای تولیدی و خدماتی سکتور خصوصی می‌توانند فعالیت‌های‌شان را با درنظرداشت تدابیر احتیاطی و مراقبت‌های صحی آغاز کنند.

این در حالی است که براساس آمارهای وزارت صحت عامه، تا ظهر روز گذشته، ۱۸ هزار و ۹۶۹ نفر در سطح افغانستان به کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، یک‌هزار و ۷۶۳ نفر بهبود یافته و ۳۰۹ نفر دیگر جان داده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *