کابل؛ شفاخانه صد بستر پزشکان بدون مرز در غرب کابل بسته شد.

سازمان پزشکان بدون مرز دلیل این تصمیم‌شان را عدم بررسی حمله ماه گذشته به این شفاخانه عنوان کردند. در خبرنامه این نهاد آمده، بعد از حمله ۲۳ ثور به این شفاخانه، پایان فعالیت آنها در این مرکز تصمیم ضروری ولی دردناک است.

در خبرنامه این نهاد آمده، حادثه ۲۳ ثور غم انگیز بود و اینگونه حملات بر قشر خاصی از جامعه که در غرب کابل زندگی می‌کنند بارها رخ داده و بیشتر سازمان‌های امدادرسان را هدف گرفته‌اند.

تیری الفورت دوفیرجون؛ رئیس عمومی پزشکان بدون مرز می‌گوید:” ما می‌دانستیم که با حضور خود در دشت برچی خود را به خطر می‌اندازیم. اما باور نمی‌کردیم که کسی از آسیب‌پذیری مطلق زنان که در حالت زایمان بودند برای از بین بردن آنها و نوزادان‌شان استفاده کنند”.

بخش زایشگاه شفاخانه دشت برچی با داشتن ۱۶ هزار ولادت در سال ۲۰۱۹ یکی از بزرگترین پروژه‌های پزشکان بدون مرز در سراسر جهان به شمار می‌رفت.

این سازمان گفته، پایان فعالیت‌شان در غرب کابل عواقب زیادی برای بیشتر از یک میلیون جمعیتی دارد که در این منطقه زندگی می‌کنند و “اکثر آنها به جامعه  خاصی تعلق دارند، جمعیتی که از نظر تاریخی به حاشیه رانده شده و فقیر می‌باشند.” به گفته سازمان پزشکان بدون مرز در حمله به زایشگاه دشت برچی، ۱۶ مادر، یک قابله، دو کودک هفت و هشت ساله و شش نفر دیگر “به صورت سیستماتیک” کشته شدند.

با آنکه گروه داعش این حمله را بر عهده گرفت اما مسئولان حکومتی بارها اعلام کرده بودند که این رویداد کار گروه طالبان است. هرچند گروه طالبان آن را رد کردند.

 سازمان پزشکان بدون مرز گفته که تصمیمشان، مبنی بر پایان فعالیت در دشت برچی را به مقام‌های صحی افغانستان و سایر شرکایش ابلاغ کرده‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز، سال ۱۹۸۰ میلادی فعالیتش را در افغانستان آغاز کرد. این سازمان گفته است که در این مدت ۷۰ کارمندش در این کشور کشته شده‌اند ولی هنوز فعالیت‌شان در ولایت‌های هلمند، هرات، قندهار، خوست و قندوز ادامه دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *