طبق یک تحقیق تازه، دکسامیتازون فرشته نجات برای مبتلایان به کرونا

در تحقیقی تازه یک داروی ارزان قیمت و موجود در بازار، این روزها مورد توجه متخصصان و کارشناسان طب در جهان قرار گرفته است. به گفته متخصصان، این دارو با نام تجاری دکسامیتازون؛ توانایی آن را دارد تا توسط آن جان بسیاری از مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ را نجات بدهند.

بر اساس تجربه حاصل شده از استفاده‌ی این دارو بصورت تست در سطح کلان (کارآزمایی وسیع) در سراسر جهان، تجویز مقدار (دُز) کم دکسامیتازون در مواردی که صحت بیمار در وضعیت وخیم قرار گرفته است و با ماشین تنفس مصنوعی، تنفس می‌کند، موارد مرگ و میر را تا یک بر سه و در مواردی که با اکسیجن کمکی تنفس می‌کردند تا یک بر پنج کاهش داده است.

پژوهشگران بریتانیایی می‌گویند اگر این دارو از ابتدای شیوع کرونا در بریتانیا استفاده شده بود ممکن، جان پنج هزار نفر نجات داده شود.

ارزانی و فراوانی این دارو به خصوص برای کشورهای فقیر که با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند امتیاز بزرگی است. از هر بیست نفری که به کرونا مبتلا می شوند ۱۹ نفر صحتمند شده و یک نفر هم راهی شفاخانه‌ می‌شود. از آن تعداد که بستری می‌شوند بیشترشان بهبود می‌یابند اما برخی به اکسیجن کمکی یا دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا می‌کنند.

به نظر می‌رسد داروی دکسامیتازون به این بیماران که بیش از همه در خطر مرگ قرار دارند کمک می‌کند. از کسانی که به علت کرونا به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا می‌کنند تقریباً نیمی از آنها زنده نمی‌مانند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *