بیست و پنجم شوال، مصادف است با سالروز شهادت صادق آل محمد، امام جعفر صادق علیه السلام.

امامی که به صداقت و راستی مشهور است و علم و دانش از فضیلت‌های آن امام بزرگوار می‌باشد. امام صادق (ع) تمام عمرشان را در راه آموزش علوم اسلامی و انسانی سپری کرد.

امام جعفر صادق (ع) مشهور به صادق آل محمد(ص) در مدینه منوره دیده به جهان گشود و در سن ۳۱ سالگی به مقام والای امامت رسید. امام صادق (ع) در دوران عمر پر بارش  به خدمت در راه دین و گسترش علوم اسلامی و ایجاد مکتب پرداخت و شاگردان بسیاری در مکتب ایشان تربیت یافتند. آن حضرت نه تنها در علوم اسلامی و عربی بلکه در فقه، اصول، فلسفه، طب، فیزیک، کیمیا، ریاضیات و در علوم طبیعی و اجتماعی نیز تبحر خاصی داشت. شخصیت آن امام بزرگوار تنها متعلق به یک مذهب خاص نیست، بلکه مربوط به جهان اسلام است و در میان امت اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

از فضایل آن امام بزرگوار همین بس که او را صادق آل محمد (ص) می‌خوانند. تا جایی‌که مالک ابن انس امام مشهور اهل سنت می‌گوید، بهتر از جعفر ابن محمد(ع)هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و در هیچ قلبی خطور نکرده. از ابوحنیفه نیز این جمله مشهور است که از جعفر بن محمد فقیه‌تر ندیدم.

امروزه نیز علما معتقدند، امام صادق (ع) در طول عمر پر بارشان و با تلاش‌های خستگی ناپذیر در عرصه علمی در جهان اسلام تحول عظیمی را بوجود آورد.

امام صادق (ع) سرانجام پس از عمری فعالیت‌های صادقافه در عرصه علمی و فقهی به دستور منصور دوانیقی حاکم وقت مسموم و در سن ۶۵ ‌سالگی به شهادت رسید و در بقیع به خاک سپرده شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *