امضای سند جامع همکاری‌های راهبردی میان کابل و تهران تا سه ماه دیگر

در بیانیه‌ی مشترک میان سرپرست وزیر خارجه‌ی افغانستان و هم‌تای ایرانی‌اش بر توافق میان دو طرف بر سر نهایی سازی سند جامع همکاری‌های راهبردی میان دو کشور در طول سه ماه آینده، برای امضای نهایی توسط روسای جمهور دو کشور شدند.

در بیانیه از پیشرفت تحقیقات در مورد حوادث اخیر برای مهاجران افغانستانی و توافق بر سر ایجاد راه‌کارهای پیشگیری از وقوع این‌چنین حوادث، گفته شده است.

هیأت بلندرتبه‌ی افغانستان طی سفر دو روزه‌اش به ایران در هشت کمیته‌ی جداگانه با هیأت ایرانی در مورد موضوعات سند جامع، قانونمندسازی اقامت شهروندان، همکاری‌های مرزی، کار، آب، همکاری‌های فرهنگی، انرژی و صحت بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

در نتیجه‌ی این گفت‌وگوها، به کمیته‌های امنیتی ـ مرزی و قانونمندسازی حضور شهروندان در خاک دو کشور وظیفه داده شده است تا در راستای تأمین امنیت و جلوگیری از تردد غیرقانونی و قاچاق انسان و کالا در سرحد مشترک تدابیر لازم را در نظر بگیرند.

این تفاهم‌نامه بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و وزارت صحت عامه‌ی افغانستان برای رعایت مقررات بهداشتی بین‌المللی در گذرگاه‌های مرزی به‌شمول جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی به امضا رسیده است.

همکاری‌های اقتصادی – بازرگانی منطقه‌ای و چندجانبه، فراهم‌سازی تسهیلات رفاهی در بندرهای مرزی، هماهنگی در مورد موضوعاتی چون حقوق بشر و حمایت از شهروندان و دوام همکاری‌ها در حوزه‌ی انرژی از دیگر مواردی اند که جانب افغانستان و ایران روی آن به توافق رسیده‌اند.

به نقل از بیانیه‌ی مشترک، جانب ایران از روند صلح با مالکیت و رهبری دولت و مردم افغانستان نیز استقبال کرده است. هیأت ایرانی تأکید کرده است که در صورت درخواست جمهوری اسلامی افغانستان، تهران آماده است که از ظرفیت و امکانات خود برای تسهیل روند مذاکرات بین‌الافغانی و میزبانی از این مذاکرات استفاده کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *