رئیس‌جمهوری: با آنکه خشونت‌های وسیع کاهش یافته اما جنگ هنوز هم قربانی می‌گیرد

رئیس جمهورغنی می‌گوید، با وجود کاهش خشونت‌ها در کشور، هنوز هم میزان قربانیان در نتیجه خشونت‌های طالبان بالا است.

آقای غنی در عین حال تاکید کرده، طالبان بخشی از مردم افغانستان هستند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. این اظهارات درحالی صورت می گیرد که برخی منابع پیشین امنیتی می‌گویند، گروه‌های تروریستی در آن سوی خط دیورند برای راه اندازی یک حمله بزرگ در ولایت غزنی آماده می‌شوند.

درحالی که انتقادها از کاهش نیافتن خشونت‌ها از جانب طالبان بالاست و دفتر شورای امنیت ملی بارها گفته، طالبان خشونت‌ را کاهش نداده، اما بتازگی رئیس جمهورغنی از کاهش خشونت‌های وسیع سخن زده است.

آقای غنی  در مصاحبه با نهاد غیرانتفاعی “تی ای دی” گفته، با وجود کاهش جنگ‌های شدید؛ رقم تلفات اما بالاست و به گونه اوسط در هر روز تلفات نیروهای امنیتی ۳۰ تا ۳۵ و مجموع تلفات روزانه به ۷۰ تن می‌رسد.

با این حال رئیس جمهوری بار دیگر با تاکید بر ضرورت مذاکرات مستقیم صلح با طالبان گفت، این گروه باید بپذیرد که بدون خواست مردم افغانستان نمی‌تواند کاری انجام دهد و طالبان بخشی از مردم افغانستان استند و نمی‌شود آنها را نادیده گرفت. آقای غنی همچنین گفته، روند رهایی زندانیان ادامه دارد و وی امیدوار است تا گفتگوهای مستقیم به زودی آغاز شود.

وی درعین حال در مورد پیامدهای خروج عجولانه نظامیان امریکایی از افغانستان هشدار داده و گفته، خروج این نیروها باید سیستماتیک باشد، نه عجولانه.

رئیس جمهوری درحالی از کاهش جنگ‌های شدید سخن زده که برخی از منابع پیشین امنیتی می‌گویند، گروه‌های تروریستی از آن سوی خط دیورند برای راه اندازی یک حمله بزرگ در شهر غزنی آمادگی می‌گیرند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *