جنگ و صلح – افزایش خشونت‌ها و احتمال تأخیر در آغاز مذاکرات بین الافغانی

درحالی‌که هنوز جدول زمانی آغاز مذاکرات بین الافغانی معلوم نیست؛ اما خشونت‌ها برخلاف توافق‌نامه دوحه افزایش یافته است. شورای امنیت نیز اعلام کرده، تنها ظرف دو هفته گذشته، ۲۰۱ غیرنظامی در سراسر کشور کشته و زخمی شدند.

همزمان با افزایش این خشونت‌ها، اتحادیه اروپا آنرا مانع آغاز مذاکرات صلح خوانده و زلمی خلیلزاد حملات اخیر گروه طالبان را محکوم کرده است.

انفجار دیروز در حوزه دوازهم امنیتی شهرکابل!        

در نتیجه یک زن و یک مرد کشته شدند. زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا و رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، هر دو این حمله را محکوم کردند.

کوبیا به طور تلویحی این حمله را به گروه طالبان نسبت داد و گفت، افزایش خشونت‌ها در افغانستان بعد از توافق دوحه و حملات طالبان خلاف توقع است و احتمال آغاز مذاکرات بین الافغانی را تضعیف می‌کند.

از جانبی‌هم؛ حملات تهاجمی طالبان در بخش‌های مختلف کشور همچنان ادامه دارد. وزارت دفاع ملی امروز اعلام کرد، در نتیجه حملات تهاجمی طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی در ولسوالی دندپتان و سیدکرم ولایت پکتیا ۱۳ جنگجوی طالب کشته و ۶ تن دیگر شان زخمی شدند.

با اینحال؛ شعله‌های جنگ در یک ماه اخیر در اکثر ولایات داغ‌تر شده است. آگاهان نظامی می‌گویند، افزایش این حملات، صرفأ به هدف امتیازگیری در میز مذاکره است. مذاکراتی که هنوز معلوم نیست چه وقت برگزار خواهد شد.

با این همه؛ مردم همچنان خوشبین برای آغاز مذاکرات است. تنها چیزی که تاکنون از مذاکرات قطعی به نظر می‌رسد، سفر یک هیئت مذاکره کننده دولت به دوحه است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *