نامه سرگشاده خبرنگاران به رییس جمهور

بیش از ۲۰۰ خبرنگار از ولایات مختلف کشور با نوشتن نامه‌ی سرگشاده به رئیس جمهوری، خواهان پایان فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران شده است. این نامه از سوی مرکز خبرنگاران افغانستان منتشر شده است.

نامه‌ای که خواست اصلی آن یک چیز است. به فرهنگ معافیت از جرایم علیه خبرنگاران پایان دهید. در این نامه، آمده است که تلاش‌های کمیته‌ی مشترک حکومت و رسانه‌ها در راستای بررسی و رسیدگی به پرونده‌های تهدید و خشونت علیه خبرنگاران، بسنده نبوده و در کنار ادامه‌ی تهدید علیه خبرنگاران و رسانه‌ها، معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران نیز به پیمانه‌ی وسیع ادامه یافته است.

براساس آمارها در دو دهه گذشته بیش از یک هزار پرونده خشونت علیه خبرنگاران به خصوص ۱۱۵ رویداد منجر به مرگ گزارش شده است.  آماری که از سوی دادستانی کل منتشر شده، نشان می‌دهد که تا کنون، ۳۱ مورد از پرونده‌های خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای کشته شده، به این اداره رسیده است و به آن‌ها رسیدگی شده است که از آن جمله، در ۶ پرونده، فیصله‌ی دادگاه ابتدایی، ۲ پرونده، فیصله‌ی دادگاه استیناف و‌یک پرونده، به دادگاه عالی ارجاع داده شده است. بر اساس این آمار، تنها در ۶ پرونده احکام نهایی صادر شده است. با در نظرداشت این آمار، معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان به حدود ۹۵ درصد می‌رسد.

حالا خواست خبرنگاران از رئیس جمهوری این است. به فرهنگ معافیت جرایم علیه خبرنگاران پایان داده و رسیدگی به پرونده های آنها نیز در اولویت قرار گیرد. در نامه آمده است، از آن‌جایی که بخش عمده‌ی جرایم علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای به گروه‌های تروریستی و یا گروه‌های مسلح غیرقانونی نسبت داده می‌شود و بیشتر موارد رسیدگی نشده همین‌گونه پرونده‌ها می‌باشد، شخص متهم باید تحت پیگرد قرار بگیرد و در صورتی که عامل جرم زنده نیست، سازمان‌دهندگان و یا گروه مربوط شناسایی و معرفی شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *