وزارت معارف و تحصیلات عالی: با پایان تهدید کرونا دوره آموزشی فشرده برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری تمدن؛ وزارت معارف و تحصیلات عالی می گویند طرح بازگشایی دانشگاه‌ها و مکاتب را به کمیته ملی مبارزه با کرونا فرستاده و این کمیته در نشست امروزش دراین مورد بررسی می کند. سرپرست وزارت تحصیلات عالی می گوید هدف برگزاری دروس آنلاین، سرگرم کردن دانشجویان بوده و با آغاز دوره حضوری، یک دوره فشرده ۸ هفته ای برگزار می شود.

این در حالی است که پیش از این کمیته مبارزه با کرونا گفته بود تا پایان دوره سه ماه قرنتین، مکاتب و دانشگاه ها تعطیل است و پس از آن با توجه به شرایط موجود در این مورد تصمیم میگرد.

هم زمان با گسترش دامنه کووید نوزده، کابل سه ماه دیگر به قرنتین رفت، و نهادهای آموزشی و تحصیلی تعطیل شد. حالا که کمتر از یک ماه از این زمان می گذرد؛ مسوولان وزارت معارف و تحصیلات عالی می‌گویند طرح بازگشایی مکاتب و دانشگاه ها را به کمیته ملی مبارزه با کرونا فرستاده و قرار است در نشست امروز روی آن رایزنی شود. سرپرست وزارت تحصیلات عالی می‌گوید برای بازگشایی دانشگاه‌ها نظر و راهنمایی های وزارت صحت عامه مهم است

آغاز سال تعلیمی جدید با شیوع  ویروس کرونا متوقف شد.

 تاکنون مراکز آموزشی و نهادهای تحصیلی تعطیل اند، اما آموزش از راه دور جریان دارد. آموزشی که حالا وزارت تحصیلات عالی می گوید ممد درسی است و هدف آن مشغول کردن دانشجویان.

عبدالتواب بالا کرزی؛ سرپرست وزارت تحصیلات عالی در این باره می گوید که سمسترهای معمولی ۱۶ هفته است که در سمسترهای فشرده ۸ هفته خواهد بود و بعد از آن امتحانات اخذ خواهد شد.

دراین نشست عبدالروف سبحان؛ معاون وزارت معارف نیز گفت: وزارت معارف  طرح مشخصی برای متعلمین در نظر گرفته که بعد از باز بینی اعلان خواهد شد و فعلا آموزش از راه دور را در دوران قرنطین موثر می داند.

امروز یکشنبه ( ۱۵ سرطان) در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت؛ زیر سایه کرونا، تفاهم نامه همکاری پنج پروژه، در حوزه معارف و تحصیلات عالی میان مقام های کشور و سفیر هند نیز امضا شد. با این پروژه ها که قرار است تا سال ۲۰۲۱ میلادی تکمیل شود، مجموع پروژه های هند در افغانستان به ۵۸۷ مورد می رسد. سفیر هند می گوید کشورش در دو دهه گذشته، حدود سه میلیارد دالر در بخش بازسازی به افغانستان کمک کرده.

مصطفی مستور؛ وزیر اقتصاد در این نشست گفت: از مجموع این پروژه ها ۲۸۴ پروژه به ارزش ۷۰ میلیون دالر در زمان تصدی ایشان در این وزارت تکمیل شده است.

وینی کمار؛ سفیر هند مقیم کابل نیز گفت: هند در دو دهه گذشته در بخش پروژه‌های کوچک و بزرگ کمک کرده که توجه بیشتربر پروژه‌های کوچک بوده و تلاش شده است تا تمام افغانستان از این پروژه‌ها مستفید شوند.  

پس از سقوط رژیم طالبان، هند یکی از کشورهای همکار نزدیک افغانستان در قسمت بازسازی بوده است. این کشور پروژه های بلند مدت نظیر بند سلما که به بند دوستی مشهور است و تعمیر جدید شورای ملی را در کشور اعمار کرده.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *