جنگ و صلح – آخرین تحولات در روند صلح افغانستان

به گزارش خبرنگار تمدن؛ در کمتر از یک روز؛ افغانستان دو نشست مهم منطقه‌ای برای صلح را میزبانی کرد !

ابتدا شام دیروز، ۲۰ کشور و امروز هم دو کشورِ چین و پاکستان مهمان افغانستان در نشست سه جانبه بود.

تقویت اجماع برای صلح و کاهش خشونت‌ها تا آغاز مذاکرات بین الافغانی از موضوعات مهم این نشست‌ها است.

همزمان با این؛ مجلس سنا، جفت حکومت و طالبان را به ایجاد مشکل در روند صلح متهم می کنند.

حدود ۲۰ کشور دریک قاب؛ نمایندگانی از گوشه – کنار آسیا!

از پاکستان و ایران گرفته تا چین و روسیه که همواره میانجی بحث‌های صلح افغانستان است.

بلافاصله پس ازین نشست، کابل صبح امروز دوباره میزبان چین و پاکستان در یک نشست سه جانبه شد.

وزارت خارجه می‌گوید، این نشست و نشست شام دیروز منطقه‌ای ولی نشست بعدی که قرار است روز پنج‌شنبه با حضور امریکا و سازمان‌های بین المللی برگزار شود، بین المللی است.

همزمان با این، امروز مجلس سنا دراینجا، حکومت و طالبان را به ایجاد مشکل در روند صلح متهم می‌کند. می‌گویند، قطعه مرگ از جانب دولت و قطعه سرخ از جانب طالبان، موانعی جدی سدِ راه روند صلح است. گل احمد اعظمی؛ سناتور هر دو جناج درگیر جنگ در کشور را متهم به تعلل وتاخیر پروسه صلح می کند و از دو طرف می‌خواهد که برای گفتگوهای صلح هر چه زودتر اقدام کنند.

رئیس جمهور غنی می گوید: اراده سیاسی برای پایان دادن به جنگ طولانی وجود دارد، وی که در میان نمایندگان ۲۰ کشور صحبت می‌کرد گفت، حداقل ۲ درصد رشد اقتصادی در کشورهای همسایه و منطقه‌ بیشتر خواهد شد، اگر صلح در افغانستان برقرار شود.

پیش ازاین اما، شورای امنیت روز گذشته گفته بود، ۶۰۰ زندانی طالبان بدلیل جرایم حق العبدی، آزاد نمی‌شوند و باید این گروه فهرست جدید به دولت افغانستان بفرستد.

از سوییهم، قرار است امروز نشست سه جانبه ‌افغانستان، چین و پاکستان به میزبانی کابل برگزار شود. سنا امیدوار است، با توجه به نفوذ چین و پاکستان بر گروه طالبان، این نشست گرهِ کور صلح را بازکند.

مولوی عرفان؛ سناتور می‌گوید: بازیگران قوی در ایجاد بحران امروز کشور وجود دارد که هنوز با آنها به طور “جدی برخورد نشده و باید دولت در این زمینه پالیسی واستراتژیک درستی در پیش بگیرد

این همه درحالی است که برخی از مقامات درکابل، از موقف نامعلوم اسلام آباد در روند صلح افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند. زیرا بگفته آنان، هنوز دیدگاه پاکستان در روند صلح مشخص نیست.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *