کابل: پایان نشست‌های تقویت اجماع برای صلح

رئیس جمهورغنی در نشست تقویت اجماع برای صلح می‌گوید، خواهان صلحی است که در آن دستاوردهای ۱۹ سال پسین حفظ شود.

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه نیز بر ضرورت آتش‌بس در کشور تاکید کرد. در این نشست نمایندگان سازمان ملل، ناتو، اتحادیه اروپا و نزدیک به ۲۰ کشور جهان نیز خواستار کاهش خشونت‌ها در افغانستان شدند.

کابل سه نشست مجازی برای تقویت اجماع برای صلح را در کمتر از یک هفته میزبانی کرد. نشست‌های که در آن بر کاهش‌خشونت‌ها و آتش‌بس و آغاز هرچه سریع مذاکرات بین‌الافغانی تاکید شد.

ناوقت دیروز و در آخرین نشست، نمایندگان سازمان ملل، ناتو، اتحادیه اروپا و نزدیک به ۲۰ کشور جهان، خواستار کاهش خشونت‌ها، ایجاد آتش‌بس، پایان بخشیدن به تلفات غیرنظامیان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شدند.

رئیس جمهورغنی نیز در این نشست گفت، خواستار صلحی است که در آن دستاوردهای دو دهه اخیر حفظ شود. آقای غنی با انتقاد از ادامه جنگ در کشور گفت، خشونت‌ها از جانب طالبان نگران کننده است و میزان خشونت طالبان در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی پذیرفتنی نیست.

از جانبی هم عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه در این نشست بر ضرورت آتش‌بس تاکید کرد.

در اجندای نخستین به شمول آتش‌بس، مسائل دشوار و اختلافاتی ‌که بین دولت افغانستان و امارت طالبان در مورد ایدئولوژی آنها وجود دارد، جای خواهد داشت و درباره این موضوعات به گونه موازی بحث می‌شود. همچنین در مورد انتخابات، حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌ها و درباره آزادی‌های مردم و دستاوردهای ۱۹ سال اخیر بحث صورت خواهد گرفت.”

اما پرسش اساسی اینست که برگزاری این نشست‌ها چقدر می‌تواند برای کاهش‌خشونت‌ها و آغاز مذاکرات مستقیم اثرگذار باشد؟

با این حال مذاکرات بین‌الافغانی بدلیل اختلافات بر سر رهایی زندانیان تاهنوز با بن بست مواجه است.

اخیرا شورای امنیت ملی اعلام کرده بود، ۶۰۰ زندانی طالبان که به جرایم سنگین دست دارند را ازاد نمی‌کند و طالبان باید به جای این افراد لیست دیگری را تحویل دهد.

حالا یک منبع حکومتی به رسانه‌ها گفته، طالبان پذیرفته‌اند به جای این تعداد زندانیان شان فهرست دیگری را تحویل حکومت افغانستان دهد. اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته، کمیسیون امور زندانیانِ طالبان ارسال فهرست جدید را هنوز تائید نکرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *