متهم شدن مسئولان شهرداری و اتحادیه ارتزاقی و نانوایی ها به اختلاس در توزیع نان

مسوولان شهرداری کابل، اتحادیه مواد ارتزاقی و نانوایی های این شهر به اختلاس بیش از ۸۰۰ میلیون افغانی از پول اختصاص یافته برای توزیع نان خشک متهم شده اند، اما به باور مسوولان دیدبان شفافیت افغانستان، ارائه نکردن اطلاعات جامع و به موقع از روند توزیع نان خشک یکی از عوامل فساد دراین روند بوده است.

با قرنطین شدن شهر کابل، و شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور وزارت مالیه  یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۴۰۰ افغانی را  به خاطر توزیع نان خشک به شهرداری کابل انتقال داد. اکنون ادعاهایی وجود دارد که بیش از ۸۰۰ میلیون افغانی از پول اختصاص یافته به خاطر توزیع نان خشک ازسوی این نهاد حیف و میل شده است. موردی که شهروندان نیز با انتقاد از آن می‌گویند حکومت مکانیزمی موثری برای توزیع نان به نیازمندان نداشته و حق به حق دار نرسیده است. 

با این حال، ناصر تیموری رئیس دادخواهی و ارتباطات دیدبان شفافیت افغانستان ارائه نکردن اطلاعات جامع و به موقع از روند توزیع نان خشک را یکی از عوامل  فساد در این روند دانسته و می‌گوید که نهاد های عدلی و قضایی با  متهمین به صورت جدی و همه جانبه برخورد نمی کند.

اما نعمت‌الله بارکزی؛ رئیس نشرات شهرداری می‌گوید که در روند توزیع نان قرارداری چهارجانبه بین شهرداری کابل،اتحادیه خبازان،مواد ارتزاقی و تدارکات ملی تنظیم شده بود که هر نهاد پاسخگوی کارکردهای خود می‌باشد و تنها شهردای کابل پاسخگو نیست.

اما ناصر تیموری؛عضو دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید: در توزیع نان خشک فساد گسترده‌ای صورت گرفته و باید با مجرمین بصورت جدی برخورد گردد.

شهردار کابل چند روز پیش نیز در رابطه با همین موضوع به مجلس نمایندگان خواسته شده بود. حالا شماری از اعضای این مجلس می‌گویند، پاسخ آقای سلطان زوی برای آنها قانع کننده نبوده است.

محمد علی اخلاقی نماینده مجلس نیز می گوید: پاسخ‌های شهردار به سوالات نمایندگان قناعت بخش و شفاف نبود و باید به صورت کامل به سوالات نمایندگان جواب میداد اما ایشان نتوانستند به درستی وضاحت دهند.

گفتنی است که با وضع قرنطین در کشور، وزارت مالیه دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون افغانی را برای توزیع نان خشک به ۳۴ ولایت کشور اختصاص داد که از این میان بیش‌ترین آن به شهرداری کابل و ولایت نورستان انتقال یافته بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *