بعد از حدود ۹۰ سال بانگ اذان از “ایاصوفیه” شنیده شد.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، پس از حدود ۹۰ سال صدای اذان از مسجد «ایا‌صوفیه» در استانبول شنیده شد.

دادگاه عالی اداری ترکیه به باطل شدن تصمیم هیئت دولت وقت ترکیه در سال ۱۹۳۴ که بر طبق آن مسجد «ایا‌صوفیه» به موزیم تبدیل شد، رأی داد. بر اساس این تصمیم دادگاه عالی مسجد «ایا‌صوفیه» دیگر یک موزیم نبوده و انجام اعمال عبادی در آن از سر گرفته خواهد شد و در همین راستا روز جمعه گذشته برای اولین بار بعد از حدود ۹۰ سال صدای اذان از این مسجد به گوش رسید.

استفاده از ایاصوفیه به عنوان یک مکان عبادی سال‌هاست که موضوع بحث‌های جنجالی در ترکیه بوده و سیاستمداران ترکیه اصرار دارند که این مکان مجدداً به مسجد تبدیل شود.

در تاریخ اول جولای سال ۲۰۱۶ برای اولین بار در ۸۵ سال، بار دیگر در این مکان نماز اقامه گردید که واکنش شدید کلیسای ارتدوکس یونان را به همراه داشت. در ماه می سال ۲۰۱۷ ، انجمن جوانان آناتولی، نماز جماعت صبح را در مقابل «ایا‌صوفیه» ترتیب داده و خواستار تبدیل مجدد این موزیم به مسجد شدند. در ژوئن همان سال، ریاست امور مذهبی ترکیه برنامه ویژه‌ای را برگزار کرد که شامل تلاوت قرآن و نماز در «ایا‌صوفیه» به مناسبت شب‌های قدر بود که برنامه از تلویزیون دولتی پخش گردید.

در ۳۱ مارچ ۲۰۱۸ رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان، نخستین آیه قرآن را در ایاصوفیه تلاوت کرد. در ماه مارچ ۲۰۱۹، اردوغان گفت که او وضعیت ایاصوفیه را از یک موزیم به یک مسجد تغییر خواهد داد و افزود که تبدیل این مسجد به یک موزیم «یک اشتباه بسیار بزرگ» بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *