آغاز تست بالینی ۲ طرح تحقیقاتی واکسین کرونا

در گزارش اخیر سازمان صحی جهان در مورد تحقیقات انجام شده در مورد واکسین کرونا آمده است که در حال حاضر فقط دو طرح به مرحله سوم یا تست بالینی نهایی رسیده‌اند.

قبلا یورونیوز از رسیدن ۱۱ طرح تولید واکسین به مرحله آزمایش بالینی بر روی انسان خبر داده بود که بیشتر این طرح‌ها در چین محل انتشار اولیه ویروس کرونا در حال انجام است.

سرعت بخشیدن به مراحل آزمایش در کشور چین در دستور کار است تا به زودترین فرصت بتوانند این واکسین را بسازند.

روند تولید واکسین در سه مرحله خلاصه می‌شود.

در مرحله اول به دنبال اطمینان حاصل کردن از ایمنی واکسین تولید شده هستند. در دومین مرحله از آزمایش بالینی واکسین، کارایی آن سنجیده می‌شود.

تنها دو طرح تولید واکسین تاکنون به مرحله سوم که در آن کارایی واکسین در سطح گسترده سنجیده می‌شود رسیده‌اند. یکی از این دو طرح پروژه اروپایی دانشگاه آکسفورد با همکاری شرکت داروسازی «آسترازنکا (AstraZeneca)» انجام می‌شود. دومین طرح هم از سوی شرکت داروسازی سینوواک از چین دنبال می‌شود. انستیتوت پژوهش بوتانتان در برازیل نیز هم در این تحقیق مشارکت کرده است.

بنا به اعلام سازمان جهانی صحت ۱۳۹ طرح تحقیقاتی برای کشف واکسین علیه نوع جدید ویروس کرونا نیز در مرحله پیش از آزمایش بالینی قرار دارند.

یکی از اولویت‌ها در تولید واکسین بیماری‌ها همواره ایمنی آن است. دانشمندان باید اطمینان حاصل کنند که واکسین تولید شده منجر به وخامت حال انسان در صورت ابتلا به بیماری نخواهد شد.

برخی از دانشمندان هشدار می‌دهند که تلاش‌ها برای دستیابی هر چه سریعتر به واکسین بیماری «کووید-۱۹» نباید به قیمت عدم توجه به ایمنی واکسین تمام شود. آنها تاکید می‌کنند که روند تولید واکسین زمان‌بر است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *