اختلافات برسر رهایی حدود ۶۰۰ زندانی طالب و بن‌بست تازه در مذاکرات صلح

ریاست جمهوری می گوید افزایش خشونت‌های اخیر طالبان، انتظار مردم و جامعه جهانی را برای آغاز گفتگوها و برقراری صلح پایدار خدشه دار می سازد. این در حالی است که اختلافات برسر رهایی حدود ۶۰۰ زندانی طالب، روند صلح را به بن بست مواجه کرده. هم زمان یک عضو هیئت گفتگو کننده صلح حکومت از طالبان می خواهد برای بیرون رفت از بن بست کنونی، باید فهرست تازه ای از زندانیان این گروه به جانب حکومت ارائه شود.

زندانیانی که می توانند مذاکرات بین الافغانی را کلید بزنند؛ جنجال برسر رهایی حدود ۶۰۰ زندانی طالبان اما همچنان پابرجاست. دولت گفته، احتمالا رها نمی شوند. طالبان ولی بر رهایی آنان تاکید دارند. خواست‌هایی کاملا متضاد ، که این کلید را به بن بست مبدل کرده. یک عضو هیئت گفتگو کننده حکومت اما از طالبان می‌خواهد، فهرست تازه ای از زندانیان این گروه را برای بیرون رفت از بن بست کنونی به حکومت ارائه کند.

غلام فاروق مجروح؛ عضو هیئت گفتگو کننده حکومت می‌گوید: دولت باید از درایت و تامل بیشتر در آزادی زندانیان کار بگیرد تا در آینده دولت توانائی پاسخگو بودن به مردم را داشته باشد و طالبان نیز باید یک طرح بدیل برای حل مشکلات فراروی مذاکرات صلح و آغاز مذاکرات ارائه کنند”

تا کنون بیش از ۴ هزار زندانی طالب از سوی حکومت رها شده، براساس گزارش‌ها شماری از این زندانیان علی رغم تعهدشان، دوباره به میدان های جنگ برگشته اند. آن سو؛ طالبان هم بیش از ۶۰۰ زندانی دولتی را تاکنون از بند رها کرده.

اقبال صافی؛ عضو مجلس نمایندگان نیز می‌گوید:مردم افغانستان هرگز راضی به رهایی کسانی که دستشان به خون مردم افغانستان آغشته است،نیستند”

هم زمان با تلاش ها برای رسیدن به صلح؛ آتش جنگ از سوی طالبان در بخش‌هایی از کشور شعله ور شده، جنگی که بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان را نسبت به تلاش های صلح امریکا بی باور ساخته. ریاست جمهوری اما گفته خشونت های اخیر طالبان انتظار مردم و جامعه جهانی را برای آغاز گفتگوها و برقراری صلح پایدار خدشه دار می سازد.

عبدالقادر قلاتوال؛ عضو مجلس نمایندگان می‌گوید: دو طرف مذاکرات صلح هنوز به یکدیگر اعتماد ندارند وبرای گرفتن امتیاز بیشتر در مذاکرات صلح دست به هر کاری می‌زنند”

با این همه شماری دیگر از اعضای شورای ملی از حکومت و طالبان می خواهند که از سنگ اندازی در روند صلح دست برداشته و برای آغاز زودهنگام مذاکرات بین الافغانی گام های عملی بردارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *