کشته شدن ۱ هزار و ۲۱۳ غیرنظامی بر اثر جنگ و خشونت در شش ماه گذشته

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با انتشار گزارشی از تعداد قربانیان غیرنظامی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی خبر داد. طبق این گزارش در مجموع به تعداد ۲ هزار و ۹۵۷ نفر از افراد غیرنظامی در این مدت قربانی خشونت‌ها و جنگ شده‌اند که از این میان ۱۲۱۳ نفر جان باخته و به تعداد ۱۷۴۴ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

این گزارش از کاهش ۱۱ درصدی تلفات غیرنظامیان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر می‌دهد. در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی ۳ هزار و ۳۳۸ غیرنظامی قربانی جنگ بوده که از این میان ۹۷۹ نفر کشته و ۳۵۹ نفر هم زخمی شده‌اند.

به طور اوسط در این شش ماه، روزانه ۱۶ فرد ملکی قربانی شده‌ و بر اساس یافته‌های این سازمان، طالبان عامل ۵۸٫۵ درصد این تلفات و ۲۶٫۷ درصد هم عاملان ناشناس و در حدود ۱۵٫۵ درصد توسط نیروهای حکومت و همچنان ۶٫۳ درصد مربوط به داعش و تنها ۲٫۳ درصد از سوی نیروهای خارجی، و متباقی تلفات مربوط به راکت پراکنی نیروهای پاکستانی در ولایات همجوار با این کشور مثل؛ قندهار، کنر و پکتیا و همچنان ولایت خوست بوده‌ است.

قربانیان غیرنظامی مربوط به حملات گروه طالبان در این مدت به ۱ هزار و ۴۳۸ نفر می‎رسد که ۵۴۲ تن جان‌باخته و ۸۹۶ نفر دیگر مصدوم و زخمی شده‌اند و این در حالی است که آمارها از کاهش ۲۴ درصدی این تعداد افراد کشته شده توسط طالبان در مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ را خبر می‌دهد.

و در نهایت حفظ جان و کرامت غیرنظامیان خواست کمیسیون مستقل حقوق بشر از طرف‌های درگیر در کشور است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *