افزایش خشونت‌ها در کشور، همزمان با انتظارها برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی

انفجار روز گذشته (دوشنبه ۲۳ سرطان) بر ساختمان امنیت ملی سمنگان با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است. ارگ، شورای عالی مصالحه، امریکا و ناتو این رویداد را نکوهش کرده‌اند. در همین حال یک جنرال بازنشسته امریکایی گفته، نباید نظامیان این کشور افغانستان را ترک کنند، زیرا نمی‌توان بر طالبان اعتماد کرد. درعین حال روزنامه واشنگتن پست در گزارشی گفته، میان رهبری سیاسی طالبان در قطر و جنگجویان این گروه در افغانستان تفاوت دیدگاه وجود دارد.

درحالیکه در شرایط کرونایی در جهان همه از صلح و حل منازعات می‌گویند، اما در این‌جا افغانستان روایت از جنگ است. جنگی که معلوم نیست پایانی خواهد داشت یا خیر؟

هرچند حکومت از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی سخن می‌زند اما طالبان هنوز بر طبل جنگ می‌کوبد. مثل حمله روز گذشته بر ساختمان امنیت ملی سمنگان که در آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند. رویدادی که واکنش‌های مختلفی را درپی داشت.

از جمله ارگ با محکومیت این رویداد گفته، طالبان برای کسب امتیازات بیشتر به خشونت و کشتار مردم ادامه می‌دهد. شورای عالی مصالحه نیز گفته، حملات این چنینی به پیشرفت روند صلح کمک نمی‌کند.

در همین حال زلمی خلیل‌زاد، طرف اصلی مذاکره کننده با طالبان در تویتی با محکومیت این رویداد گفته، منفجر کردن وسیله نقلیه در مرکز یک ولایت امر قابل قبول نیست و سبب تقویت کسانی خواهد شد که مخالف صلح هستند. خلیل زاد در ادامه تاکید کرده، حمله طالبان در سمنگان مخالف تعهد این گروه برای کاهش خشونت جهت رسیدن به آتش بس دائمی و آغاز مذاکرات بین افغان‌ها است. از جانبی هم ماموریت حمایت قاطع در افغانستان ضمن محکومیت این حمله گفته، دوام خشونت از سوی طالبان فرصت بدست آمده برای صلح را با خطر روبرو می‌کند. از جانبی هم روزنامه واشنگتن پست در گزارشی گفته، میان جنگجویان طالبان در افغانستان و رهبری طالبان در قطر درباره آینده افغانستان تفاوت دیدگاه وجود دارد.

برخی از فرماندهان محلی طالبان به واشنگتن‌پست گفته‌اند، آنان برنده جنگ افغانستان هستند و در افغانستان پس از جنگ اقتدار صد درصد در دست این گروه خواهد بود. در این گزارش آمده، ترس از آن وجود دارد که حتی پس از توافق صلح، انشعاب طالبان می‌تواند افغانستان را به سوی یک دوره دایمی از خشونت‌ها ببرد.

این همه درحالیست که یک جنرال بازنشسته امریکایی گفته، باید خروج نظامیان امریکایی از افغانستان متوقف شود، زیرا نمی‌توان بر طالبان اعتماد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *