پیام‌های متناقض رهبران جهان، مبارزه با کرونا را به مسیر غلط کشانده است

دکتر تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی صحت می‌گوید پیام‌های متناقضی که در مورد کرونا که از سوی رهبران کشورها گفته شده است باعث گمراهی مردم و ناکامی در مبارزه با شیوع گسترده‌ی کرونا شده است.

وی می‌گوید اگر دولت‌ها اقدام جدی در مبارزه با این ویروس انجام ندهند وضعیت شیوع و همه‌گیری ویروس کووید نوزده بدتر و بدتر خواهد شد.

دکتر آدهانوم، از اجرا نشدن صحیح دستورالعمل‌های صحی یا طراحی غلط آنها انتقاد کرده می‌گوید: “کشورهای بسیاری در جهت غلط” روان هستند و شیوع موج دوم همه‌گیری و سرعت بالای آن این فرضیه را ثابت می‌کند.

اوج‌گیری سریع گراف مبتلایان در امریکا طی دو هفته پسین هم نمونه چرخش غلط دولت‌ها در امر مبارزه با کروناست چرا که سخنان دونالد ترامپ و فرماندار ایالت فلوریدا در مورد کوچک شمردن این ویروس و قدرت آن و همچنین لغو محدودیت‌ها در این شهر و چند ایالت دیگر، باعث تغییر افکار عامه و شدت گرفتن سریع افزایش مبتلایان شده است.

 ۱۵ هزار و ۲۰۰ مورد جدید ابتلا طی ۲۴ ساعت گذشته در ایالت فلوریدا رکورد جدیدی از ابتلا در یک روز را برای امریکا به ثبت رساند.

برزیل با بالاترین آمار حالا نزدیک به ۲ میلیون نفر مبتلا دارد و بیشتر از ۷۲ هزار نفر قربانی داشته است.

امریکا هم با حدوداً ۳ میلیون و ۳۴۶ هزار نفر مبتلا و بیش از ۱۳۵ هزار نفر همچنان بزرگترین کشور درگیر با کووید نوزده به حساب می‌‌آید.

تعداد مجموعی مبتلایان ویروس کرونا تا روز گذشته در سراسر جهان بیش از ۱۳ میلیون بوده که از این میان ۵۷۰ هزار و ۷۶۶ نفر آنها جان خود را از دست دادند.

دکتر آدهانوم می‌گوید: “این ویروس همچنان به عنوان دشمن شماره یک بشر باقی است، اما اقدامات بسیاری از دولت‌ها و مردم جهان از درک اهمیت این موضوع حکایت ندارد.”

وی اقداماتی چون شستن دست‌ها و زدن ماسک و همچنان رعایت فاصله‌ فیزیکی، در اماکن عمومی را لازم و ضروری دانسته و می‌گوید: “بازگشت به وضعیت نرمال و عادی قبل از کرونا، به این زودی‌ها روی نخواهد داد” و در ادامه هم گفت “اگر این اصول اولیه رعایت نشوند، فقط یک مسیر برای همه‌گیری کرونا می‌توان متصور شد و آن هم بدتر شدن و بدتر شدن اوضاع” است.

روز گذشته کارشناسان حاضر در کنفرانس خبری سازمان جهانی صحت از ابتلای اطفال و کودکان زیر ۱۰ سال با نشانه‌های خفیف و در اطفال بالای ده سال با عوارضی شبیه به بزرگسالان خبر دادند.

به اعتقاد آنها شیوع کرونا از طرف این اطفال خیلی کم به نظر می‌رسد و تحقیقات گسترده‌تر جواب این سوالات را خواهند داد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *