ریاست جمهوری: اقدامات طالبان برای آغاز گفتگوهای صلح ناچیز است

ارگ ریاست جمهوری بعد از حمله سنگین طالبان به سمنگان هنوز به آزادی زندانیان طالب همچنان پایبند است

یک روز پس از حمله خونین طالبان بر امنیت ملی سمنگان، ریاست جمهوری می گوید، حکومت متعهد به رهایی ۵ هزار زندانی طالب است، اما تاکید طالبان بر رهایی افراد مشخص در روند صلح، مانع ایجاد می‌کند. صدیق صدیقی گفت، حکومت گام های اساسی را در روند صلح برداشته، اما برعکس تلاش های طالبان در این روند ناچیز بوده و بار ملامتی تاخیر و عدم پیشرفت در روند صلح به دوش طالبان است. این در حالی است که حمله روز گذشته طالبان با واکنش های تند داخلی و خارجی روبرو شده است.

انفجار ریاست امنیت سمنگان واکنش های داخلی و جهانی را در پی داشت

جنگ و خشونت روایت تلخ روزهای پسین.

خشونتی که حکومت و طالبان هر دو از افزایش آن و نیز شدت حملات جنگ‌جویان طالبان بر نیروهای امنیتی، سخن می زنند. گروه طالبان این خشونت‌ها را لازمه مذاکرات صلح میداند و توقف آن را ساده لوحی. حکومت اما این وضعیت را دیواری در مقابل صلح و ثبات. سخنگوی ریاست جمهوری با اشاره به تشدید خشونت ها توسط طالبان می گوید، بار ملامتی تاخیر و عدم پیشرفت در روند صلح به دوش این گروه است.

صدیقی می گوید: حکومت آمادگی کامل برای گفتگوی مستقیم با طالبان را دارد

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید ” دولت تا به حال گام‌های اساسی را جهت مذاکرات مستقیم .گفتگوهای صلح برداشته و هر گونه تاخیر و عدم پیشرفت این پروسه مربوط به طالبان می‌شود”  

و اما حمله روز گذشته طالبان بر امنیت ملی سمنگان؛ با واکنش‌های داخلی و خارجی روبرو شده. حکومت و ناتو گفته اند، این گونه حملات روند صلح را صدمه می زند. زلمی خلیل زاد هم آن را مخالف تعهد گروه طالبان برای کاهش خشونت، جهت رسیدن به آتش بس دایمی و آغاز مذاکرات بین الافغانی خواند و گفت، این گونه حملات سبب تقویت مخالفان صلح می‌شود.

الکوزی سناتورمی گوید: افزایش حملات طالبان مانعی در برابر صلح می باشد

هاشم الکوزی؛ سناتور نیز می‌گوید “حملات گسترده مشابه انفجار درسمنگان مانعی در برابر پروسه صلح می .باشد و گروه طالبان باید مطابق توافق‌نامه دوحه عمل کند”

اختلافات برسر رهایی ۵۹۲ زندانی طالب و افزایش خشونت ها از سوی این گروه، روند صلح را با بن بست مواجه کرده. ریاست جمهوری می گوید، نهادهای عدلی و قضایی پرونده های این زندانیان را بررسی می کند و هنوز مشخص نیست که این افراد رها می شوند یانه.

این همه در حالی است که ریاست عمومی امنیت ملی تهدید کرده که حملات اخیر طالبان و گروهای تروریستی خارجی را بی پاسخ نمی ماند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *